menu

PrestaShop wil grote Europese groei in 2014

PrestaShop wil grote Europese groei in 2014Gisteravond werd in Utrecht de eerste meetup van PrestaShop in Nederland gehouden. Er was dan ook volop aandacht voor de toelichting op wat de software precies inhoudt, de nieuwste ontwikkelingen uit de volgende software-update, en vooral het even kennismaken bij het genot van een lekkere cocktail. Tenminste, dat beloofde de uitnodiging. Of PrestaShop ook echt haar beloftes waar kan maken? Wij vragen het ons openlijk af!

PrestaShop is naar eigen zeggen Europa’s grootste webwinkelsoftware-leverancier. Het is opensource en dus gratis te downloaden, en al sinds 2007 actief. Het wil dus direct de concurrentie met Magento aangaan en in verschillende landen in Europa, waaronder thuisland Frankrijk (naar eigen schatting 40K actieve webshops) en Spanje (naar schatting 22K actieve webwinkels), doet PrestaShop het enorm goed.

Ook in Nederland is PrestaShop al even bekend. Hier hebben ze naar eigen zeggen zo’n vierduizend actieve webwinkels. Niet alleen downloads dus, volgens het bedrijf zelf zijn dit webwinkels die omzet hadden in 2013. De organisatie heeft eind 2012 versie 1.5 gelanceerd en wil in 2014 nog actiever Europa veroveren en dus zijn er door heel Europa allerlei meetups georganiseerd. Dit was de eerste, maar presentaties in België, Duitsland, Italië en de UK zullen volgen.

Van mooie cijfers naar schaamteloze reclame
De presentatie begon goed met mooie cijfers maar helaas kwam al snel een Nederlands bedrijf aan het woord die webwinkels levert op basis van PrestaShop. Een aparte keuze om één partner te laten spreken, terwijl er waarschijnlijk verschillende freelancers in de zaal vooral voor PrestaShop komen en die vooral niet zitten te wachten op het overduidelijke reclamepraatje van deze partij, die alle ruimte kreeg om zichzelf te etaleren.

Ook het verhaal rond de Addons-marketplace leek wat geforceerd. Er was een uitleg over wat een addon-marketplace precies is – terwijl mensen in de zaal daar waarschijnlijk wel bekend mee zijn – en het verhaal werd vervolgens wel erg omzet-gestuurd. Als gebruiker of opensource-ontwikkelaar wil je toch veel liever geïnspireerd raken over de groei of het gemak van het gebruiken van addons en horen welke populair zijn of wat er op dit vlak allemaal gebeurt, dan dat je omzetcijfers van PrestaShop zelf wilt zien. Maar het is natuurlijk ook wel weer logisch dat PrestaShop de addons even goed onder de aandacht wil brengen.

Komende update vooral nog instabiel
Minder logisch was het feit dat ze erg veel vertelden over de nieuwste update die, zoals dinsdagavond werd verteld, halverwege maart uitkomt. De update naar PrestaShop 1.6 bevat meer functies over het aanpassen van je webwinkel via de frontend, is veel beter afgestemd op de BYOD-trend waarbij templates vooral responsive moeten zijn en is simpelweg gewoon een nieuwe update. Echter wel een update die op dit moment vooral unstable is. En als er iets is wat blijkbaar in een zaal vol gebruikers voor onrust zorgt, is het het noemen van het woord ‘unstable’. Een woord dat veelvuldig terugkwam en bij ons dus wat is blijven hangen. De spreker maakte het nog wel luchtig door enkele grapjes te maken, maar of hilariteit rond de basis van een onderneming gepast is, valt te betwijfelen.

Er is nog geen beta van 1.6 te vinden, gebruikers kunnen hier dus nog niet mee stoeien en addons voor de huidige versie werken mogelijk niet als men de webwinkel updatet naar de nieuwste versie. Dat is inherent aan opensource-software, maar door er al uitgebreid op in te gaan tijdens een presentatie – terwijl de spreker onzeker is over de stabiliteit en/of mogelijkheden van de nieuwe update – breng je ook twijfel in de zaal. Het afsluiten van de presentatie met opmerkingen als ‘je hoeft nog niet te updaten’ of ‘je kunt wachten met updaten tot alles wel stabiel is’  zijn misschien goedbedoeld maar doen geen eer aan de serieuze business die ecommerce zelfs voor kleinere Nederlandse webwinkels is.

Al met al was het een informatieve meeting waarbij de goede wil van de mensen van PrestaShop zeker duidelijk is geworden. De ambitie is er en het is goed te zien dat de software volop in ontwikkeling is en dat ze graag transparant en eerlijk willen communiceren over de ontwikkelingen. Maar of een nerveuze en soms grappig bedoelde presentatie werkelijk ervoor zorgt dat deze webwinkelsoftware-aanbieder in Nederland verder de concurrentie met het professionele Magento aankan? Dat is wellicht een ander verhaal.
 
BIER IS GEEN COCKAIL!!!1!~!
Zo’n goudgele rakker is heerlijk, maar niet de beloofde cocktail PrestaShop! Beloof niets wat je niet werkelijk waar kunt maken! Die regel geldt zeker ook in ecommerce.

Tags

Reacties