PostNL wil gehandicapten als pakketbezorgers
Post of pakketten sorteren en bezorgen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Mede om die reden heeft PostNL eens getest of het niet mede gedaan kan worden door arbeidsgehadicapten of bijstandsgerechtigden. Wat blijkt? Het is een succes! De loyaliteit van die mensen is ‘fantastisch’ en dus wil PostNL ze vaker inzetten!
Wie verwerkt en bezorgt eigenlijk het pakket met de bestelling uit jouw webwinkel? We vroegen ons het al vaker af. Ooit was PostNL een van de grootste werkgevers van ons land en werden alle pakketjes dus vrijwel in eigen huis verwerkt. Maar toen was de postmarkt met de wekelijkse bankafschriften, overheidspapieren of reguliere verjaardagskaartjes, nog flink groter. De markt verandert en dus wilde PostNL van een groot deel van zijn vaste medewerkers af. Dat resulteerde in het inhuren van freelance pakketbezorgers, die betaald worden per afgeleverd pakket.
Een aardige (financiĆ«le) oplossing, maar vanuit maatschappelijk oogpunt kwam er wel nogal wat kritiek op. PostNL zou de freelancers qua tariefgeving ‘uitknijpen’ en het ontslaan van eigen personeel om vervolgens freelancers in te huren, is maatschappelijk natuurlijk ook lastig uit te leggen.
Arbeidsgehandicapten als pakketbezorger
Vandaag in het nieuws dus dat PostNL naast bovenstaande oplossingen, ook arbeidsgehandicapten en bijstandsgerechtigden wil gaan inzetten als pakketbezorger. In de distributiecentra werken al twaalfhonderd arbeidsgehandicapten en nu is er de wens om nog eens vijfhonderd man die arbeidsgehandicapt zijn of in de bijstand zitten, als pakketbezorger in te zetten. De eerste keer dat wij het zelf lazen bracht het toch een soort ironisch, zeg maar cynisch gevoel. Als webwinkelier doe je er alles aan om service te verlenen van het hoogste niveau maar als je iets te hard onderhandelt met PostNL wordt je pakket bezorgd door iemand die op een andere wijze echt geen normaal werk kan vinden schijnbaar.
Toch was dat gevoel snel weg. Nadat de entertainmentwaarde van het bericht wat gezakt is, is de ontwikkeling eigenlijk heel logisch. PostNL geeft zelf aan dat de werkzaamheden zich er goed voor lenen. Oftewel, de dienstverlening wordt er niet slechter van blijkbaar. En wij geloven dat want fulfilmentbedrijven doen tenslotte ook vaak niet veel anders. Ook daar werken regelmatig mensen, die qua salaris ondersteund worden door de overheid of naast hun chef ook ‘externe coaching’ krijgen. Arbeidsgehandicapten dus. Terwijl die fulfilmentbedrijven vaak service leveren waar je u tegen zegt. Sterker nog, wij hebben zelf ook wel eens de sociale werkplaats aanbevolen aan webwinkeliers.
Arbeidsvoorwaarden?
De mensen blijken uit de tests volgens PostNL zeer gemotiveerd en loyaal. De vaste medewerkers die al jaren moeten vrezen voor hun baan, gekort zijn op hun arbeidsvoorwaarden en de reorganisaties een beetje zat zijn, kunnen daar blijkbaar niet in alle gevallen tegenop. Enige ironische in het hele verhaal is dat PostNL bij voorbaat aangeeft de mensen niet in dienst te nemen maar gaat samenwerken met sociale werkplaatsen en andere instanties die moeten zorgdragen voor de voorwaarden en vergoedingen. Vakbonden maken zich daarover dus weer eens (terecht) zorgen.
Maar in de kern vinden wij het eigenlijk niet eens een gekke ontwikkeling. Wel zijn we natuurlijk benieuwd hoe onze lezers, de webwinkeliers en klanten van PostNL zelf, hier over denken?
Reacties