menu
lightspeed ecommerce

PostNL: pakket na eerste poging direct naar afhaalpunt

PostNL gaat niet langer twee pogingen doen om een pakketje bij de consument aan huis te bezorgen. Lukt het bij de eerste poging niet, dan gaat het pakketje direct door naar een PostNL-locatie.

PostNL wil uiteraard dat de bezorging van pakketjes goed is afgestemd op zowel de groei als de wensen van verzenders en ontvangers. De laatste jaren is daarbij iets veranderd, waardoor PostNL haar bezorgbeleid ook gaat aanpassen.

Na eerste poging direct naar afhaalpunt

De meeste ontvangers blijken namelijk te willen dat een pakketje na de eerste bezorgpoging direct naar de dichtstbijzijnde PostNL-locatie wordt gebracht. Het gevolg hiervan is namelijk dat consumenten hun pakketje een dag eerder in huis kunnen hebben dan eerder het geval was.

95% van pakketjes afgeleverd bij eerste bezorgpoging

Op dit moment is het wel zo dat het PostNL in 95 procent van de gevallen lukt om een pakketje al bij de eerste poging bij de ontvanger te bezorgen. Nu wordt bij thuisbezorging het pakket echter maar één keer thuis aangeboden. Blijkt dat geen succes, dan wordt er de volgende dag niet opnieuw een poging gedaan, maar kan de klant het pakket ophalen bij een afhaalpunt van het vervoersbedrijf.

PostNL weet uit ervaring dat een groot deel van de ontvangers waarbij de eerste bezorgpoging geen succes was, ook bij de tweede poging niet thuis is. En in zo’n geval wil de ontvanger het pakketje dus direct bij een PostNL-locatie gebracht hebben. Uiteraard scheelt het nieuwe beleid ook veel zinloze kilometers met een busje door de woonwijk rijden.

Tags

Reacties