menu

PostNL met Daisycon in cookie-site

postnl met daisycon in cookie-siteAfgelopen vrijdag kwamen Daisycon en PostNL samen met een persbericht over een huis-aan-huis folder met kortingen voor de consument. Echter, in dit geval gaat het niet om een fysieke kortingscode maar je moet een website bezoeken om de code digitaal te bemachtigen. Het blijkt een waar  cookie-verzamelfeestje. Alhoewel geen van beide partijen dat in dezen toe wil geven.

Daisycon is een samenwerking met Netwerk VSP aangegaan en samen hebben ze de Nederlandse Webshopgids gelanceerd. Netwerk VSP is niets anders dan een 100% dochterbedrijf van PostNL, dat de folders voor dit concern verzorgt. En het gaat blijkbaar wat minder goed met de folderverkoop, want Netwerk VSP gaat ze dus nu uit eigen naam uitgeven. Er worden er komende week twee miljoen verspreid, om de  site te promoten die affiliate cookies moet verzamelen van webwinkels om zo een mooie affiliate-omzet tijdens de feestdagen te pakken.

Affiliate cookies?

Even voor de mensen die het concept affiliate marketing niet kennen. Het is een marketingmethode waarin de persoon die klanten aandraagt, uitbetaald wordt op basis van commissie. En natuurlijk is er niets mis mee als je iemand die veel klanten aanlevert variabel beloont.

Affiliate marketing is echter in het verleden wel eens onder vuur komen te liggen, mede omdat het werkt met cookies. Tegenwoordig weten we allemaal wat dit zijn. Bestandjes op je computer met informatie over jouw surfgedrag, dat te lezen is door je browser. De affiliate cookies worden op de computer geïnstalleerd zodat iemand, die via een bepaalde weg op de webwinkel komt, te herleiden is mocht hij een bestelling doen.

Een geniaal idee, als je als webwinkel bepaalde sites wilt kunnen belonen voor het leveren van traffic dat converteert. Bijvoorbeeld een fashionblog die positief schrijft over een specifieke collectie van een niche-shop die bijna niemand kent, maar die zij aanbevelen. De shop zou al die klanten nooit gehad hebben zonder die fashionista die het ontdekte.

In het geval van deze samenwerking werkt het iets anders. Natuurlijk willen ze dat mensen interesse krijgen in de folder door kortingen aan te bieden die men echt kan gebruiken. Maar het lijkt er hier bijna op dat ze vooral willen dat men zoveel mogelijk webwinkels bezoekt via de affiliate-links. Want op die manier hebben ze, in de allerdrukste periode van het jaar, opeens tientallen affiliate-marketing-cookies die gemiddeld gezien misschien wel dertig dagen geldig zijn, en dus die feestdagenomzet meepikken. Als we mogen spreken als advocaat van de duivel, dan komt dit erg dicht in de buurt van Cookie-stuffing, zoals zoiets in het cowboys-jargon wel wordt genoemd. Iets waar Daisycon vroeger echt allergisch voor was. Maar net als PostNL, brengen andere tijden blijkbaar ook andere visies met zich mee.

Gewoonweg zoveel mogelijk cookies verzamelen
In het verleden waren cowboys wel eens zo slim om in links, sites of zelfs banners tientallen affiliate links te verwerken. Klikte je erop? Dan had je gelijk een serie cookies van drukbezochte webwinkels in je browser zitten. En als je dan in de eerstkomende periode daar wat kocht kreeg de cowboy zijn commissie. Natuurlijk is dat vele malen erger. Deze samenwerking is meer legitiem dan dat, maar komt er wel schrikbarend dicht bij in de buurt. Of iemand mag mij uitleggen wat hier echt constructief wordt opgebouwd, behalve een flinke hoeveelheid cookies, want ik zie het niet.

Drie partijen blij waarschijnlijk
PostNL zit er niet zo mee zo te zien. Elk beetje omzet dat met ‘post’ gegenereerd wordt, is blijkbaar goed. Daisycon is misschien ook nog wel blij. Die pakt tenslotte zijn commissie. En de webwinkelier? Waarschijnlijk vergeet die even dat veel van deze klanten zeer waarschijnlijk toch wel gekomen waren. En die is dus ook blij.

Waarom ben ik dan niet blij?
Allereerst omdat ik Daisycon kende als een bedrijf dat zich inzette voor innovatieve pioniers. Om die reden is het bedrijf al jarenlang mijn favoriete affiliate-netwerk. Vanuit mijn beleving vind ik het raar dat Daisycon, die het hele jaar zijn best doet om allerlei passievolle affiliates aan zich te binden, bij een omzetpiek het allemaal weggeeft aan PostNL. In mijn ogen steken ze daarmee bepaalde affiliates toch met het mes in de rug, maar dat zullen ze zelf beter kunnen overzien.

Dat PostNL dit doet zegt blijkbaar wel wat over de stand van zaken rond folder-verspreiding. In mijn ogen is het raar dat een logistieke kampioen haar eigen dienstverlening blijkbaar niet meer kan verkopen, het is tenslotte niet de eerste actie van het bedrijf op dit gebied. Ik ben vooral treurig omdat we inmiddels allemaal al maanden huilen omdat we met zo’n idiote cookiewet zijn opgescheept. En dan komt nu ons ‘koninklijke’ postbedrijf, met deze actie. PostNL negeert hier overduidelijk de invoering van die nieuwe wetgeving om, met zelfgevouwen foldertjes en een ietwat goedkope site met gekregen affiliatelinkjes en kortingscodes, snel even wat affiliate-euros in te pikken. Jammer.

Tags

Reacties