PostNL maakt tool voor duurzame bezorgopties

PostNL maakt tool voor duurzame bezorgopties

PostNL lanceert een koppeling waarmee webshops duurzame bezorgopties in de checkout kunnen laten zien. Ook krijgen klanten daarbij een tijdvak voor bezorging. Onder de groene opties valt onder meer bezorging naar een PostNL-pakketpunt.

Er is een groeiende vraag naar duurzame en flexibele bezorging onder consumenten. Het postbedrijf investeert hier de laatste jaren dan ook fors in. Zo komen er dit jaar in België 350 PostNL-punten bij. Ook wordt er ingezet op meer pakketkluizen in eigen land.

Elektrische bezorging en afhaalpunt

Nu introduceert PostNL een API-koppeling voor online verkopers. Daarmee kunnen bedrijven duurzame bezorgopties van PostNL tonen in de kassa. Het gaat dan om elektrische bezorging of vervoer op duurzame brandstof. Ook verzending naar een PostNL-punt of pakketautomaat valt onder de groene opties. Daarvan telt Nederland er nu ruim 4.000.

Helft wagenpark duurzaam

In 2021 bezorgde het bedrijf zo’n 20 procent van hun pakketten uitstootvrij. Verder is het wagenpark van PostNL nu voor de helft duurzaam, namelijk elektrisch of op biobrandstof. In 2030 wil de postbezorger volledig emissieloos zijn.

20% van de pakketten werd in 2021 duurzaam bezorgd.

‘Als keten samenwerken voor verduurzaming’

“We moeten als gehele keten samenwerken om de e-commerce verder te verduurzamen,” zegt Manager Duurzaamheid Suzanne Debrichy van PostNL. “Het is daarbij belangrijk om transparant te zijn naar klanten en consumenten. We hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het verder verduurzamen van ons logistieke netwerk en zetten nu een volgende stap.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten