menu

Plan van aanpak voor de decembermaand

Voor voorbereidingen op de feestmaand is het nu echt te laat. Maar waar moet je op letten tijdens dit hoogseizoen voor webwinkeliers?

Houdt de performance van je site in de gaten

In de tijd voor de feestdagen wordt je website (hopelijk) bezocht door meer bezoekers dan gebruikelijk. Dit kan de snelheid van je webwinkel ernstig beïnvloeden. Zelfs de grootste websites zijn wel eens bezweken onder een te groot aantal bezoekers.  

Houdt de performance van je website dus goed in de gaten en weet dat bijna de helft van de online shoppers een laadtijd van minder dan 2 seconden verwacht. Een langere wachttijd zorgt voor frustratie en wellicht afhaken. Dit blijkt uit onderzoek van Forrester Research.

Zelfs als je webshop een goede, hogere conversie laat zien tijdens de decembermaand zou een lagere snelheid je verkopen negatief kunnen beïnvloeden. Je weet immers nooit hoe hoog je conversie zou zijn als je website net dat tikkie sneller loopt.

Weet wat je meet. Vooral het betaalproces kan vaak langzamer werken en is van grote invloed op het voltooien van een aankoop door de klant. Met alleen het in de gaten houden van de performance van je homepage ben je er dus nog niet. Optimaliseer de performance van je complete site en grijp meteen in wanneer je een zwakke schakel ontdekt.

Analyseer

Gebruik de analyses van je website. Het heeft geen zin na de feestdagen te bekijken wat er beter kon, houdt je nú bezig met het bekijken van de analyses en spring in op je bevindingen.

Analyseer je overlay reports. Waar klikken mensen nu het meest op. Welke onderdelen worden het best bezocht en waarom. Zo kom je erachter wat werkt, en wat populair is maar misschien nog wat extra aandacht kan gebruiken.

Bekijk ook de bounce rates. Deze geven aan welke delen van je website de klant binnen 5 of 10 seconden weer verlaat. Zo spoor je problemen snel op en wordt duidelijk aan welke onderdelen gewerkt moet worden. Je zou bijvoorbeeld niet werkende links tegen kunnen komen.

Onderscheidt het belang van de verschillende kanalen die bijdragen aan je conversie. Zo zou e-mail marketing bijvoorbeeld een hogere bijdrage kunnen leveren dan bepaalde advertenties. Deze kennis is belangrijk bij het investeren in marketing kanalen. Investeer in dit geval bijvoorbeeld wat meer in goed verzorgde e-mail marketing en bespaar op de advertenties.

Testen, testen, testen

Test wat de bezoeker wil tijdens de decembermaand. Consumenten winkelen anders voor de feestdagen, ze richten zich meer op anderen en zoeken andersoortige producten. Blijf dus testen en baseer geen beslissingen op bevindingen die je deed in het voorjaar.

bron: Get Elastic Ecommerce Blog

 

Tags

Reacties