menu

‘Piek Magento nog niet bereikt’

Deze week vond de zevende editie van Meet Magento plaats. Op woensdag was het toneel vooral gericht op bedrijven die geïnteresseerd waren in Magento, terwijl de donderdag was bedoeld voor bedrijven die er al gebruik van maken. Het evenement werd afgesloten met een mooie awardshow. Het succes van Magento lijkt daarmee in Nederland zijn piek nog altijd niet te hebben bereikt.

Magento is in Nederland, zeker in het midden- en topsegment, marktleider qua webwinkelsoftware. De concurrentie staat echter niet stil en Magento2, dat eerder dit jaar gepresenteerd is aan developers en eind dit jaar aan retailers wordt gepresenteerd, lijkt wisselende reacties op te roepen. Beide ontwikkelingen maken een Magentodag in Nederland dus extra het bezoeken waard. Al is hier zelf al snel te merken dat de community nog altijd 100% vertrouwen heeft in de software.

Woensdag in teken van kennismaking
Op woensdag stond dus de kennismaking met Magento centraal. Uiteraard ga je op zo’n dag wel de diepte in, maar door middel van een opbouwend programma maak je wel makkelijker kennis met de software. Zo zijn er eerst algemene sessies, die worden afgewisseld met verschillende cases van website die draaien op de software zodat je een idee krijgt van de mogelijkheden. Via speciale speeddate-sessies maak je kennis met ontwikkelaars en kun je als retailer echt al je vragen kwijt.

De donderdag was vooral gericht op retailers, developers en geïnteresseerden die al goed met Magento bekend zijn. De sessies gaan nog sneller de diepte in en was er woensdag nog een enkele presentatie in het Engels, de donderdag lijkt vooral één internationale grensoverschrijdende dag met zo’n twintig Engelstalige sessies. Dat, plus het feit dat er zo’n elf nationaliteiten rondlopen, maken dat Meet Magento direct een van de meest internationale ecommerce-events van ons land is geworden.

Een dag dus om trots op te zijn, geven we organisator Guido Jansen aan als we hem spreken op het event. Hij nuanceert uiteraard graag dat een groot aantal nationaliteiten op zich geen doel is, maar dat hij vooral trots is op het publiek dat op het evenement is afgekomen. Voor de woensdag is er een aardige wervingsactie op touw gezet inclusief een callcenter dat bedrijven heeft benaderd om hun interesse te polsen. Bedrijven die nu op concurrerende software draaien en mogelijk binnenkort weer aan een vernieuwing toe zijn, hebben dus mogelijk een telefoontje gehad de afgelopen maanden.

Het donderdag-publiek kwam volgens Guido vooral voor de sessies. Het afgelopen jaar is gekeken welke sprekers interesse hadden en daar is een selectie van gemaakt. Dat werkte vrij aardig, maar dit jaar is er eerst bij het publiek geïnformeerd welke onderwerpen er gewenst waren. Dit zorgde volgens Guido voor een beter afgestemd programma. Het Enterprise-pakket bleek bijvoorbeeld populairder dan gedacht en bezoekers waren naar specifieke inhoud op zoek, wat zorgde voor zeer gespecialiseerde inhoudelijke sprekers.

Drie webwinkels, twee plugins en één ontwikkelaar in het zonnetje gezet
De donderdag werd afgesloten met een mooie awardshow. In totaal hebben 1200 mensen in verschillende categorieën hun stem uitgebracht. Hieruit kwam tuinmeubelspecialist Kees Smit als beste webwinkel op basis van het Magento Community-pakket. Koffiecentrale.nl is de beste webwinkel met het Magento Enterprise-pakket en Fietsconcurrent.nl is de beste nieuwkomer op basis van Magento.

De beste koppeling met Magento bleek volgens het eventpubliek die van PostNL te zijn. Blijkbaar kun je als webwinkelier echt niet zonder. De mooiste innovatie is die van Jmango360, die ervoor zorgt dat je zonder moeite een app kunt maken van je webshop. Arjen Miedema, werkzaam als developer bij MediaCT heeft de award binnengesleept als persoon met de grootste bijdrage aan de community.

Interesse in webwinkelsoftware blijft doorgroeien
Magento mag dan wel weer een jaartje ouder zijn en de concurrentie komt qua mogelijkheden steeds dichter in de buurt, het event toont aan dat er nog steeds hoge interesse is voor deze webwinkelsoftware. Met ruim zeshonderd bezoekers was het kwantitatief de beste editie tot nu toe en gezien de beoordelingen in de app en de feedback van mensen die wij spraken, lijkt het ook kwalitatief de beste Meet Magento-editie van de afgelopen jaren.

Tags

Reacties