Picnic verdubbelt omzet

Picnic verdubbelt omzet

Picnic is in 2020 sterk gegroeid en staat momenteel op het punt om uit te breiden naar Frankrijk. Volgens bronnen is het de online supermarkt vorig jaar gelukt om haar omzet van het jaar ervoor te verdubbelen. De netto omzet wordt nu op een half miljard euro geschat.

Door de uitbraak van het coronavirus en de daaruit leidende lockdowns, is online boodschappen doen in een stroomversnelling geraakt. Picnic heeft hier optimaal van geprofiteerd en zag het aantal nieuwe klanten, het aantal bestellingen en de daaruit voortvloeiende omzet flink toenemen.

Bronnen van de Lebensmittel Zeitung zegt dat Picnic haar omzet in een jaar tijd heeft verdubbeld: van 232,7 miljoen euro in 2019 naar 470 miljoen euro vorig jaar.

Omzet van Picnic

Bijna 10 procent van de omzet uit 2019 is afkomstig uit Duitsland, hier verzesvoudigde het de omzet destijds tot 22 miljoen euro. Bij onze oosterburen is de online supermarkt enkel actief in Noordrijn-Westfalen, met een focus op het Ruhrgebied.

Ook de verliezen nemen toe

Picnic zag de laatste jaren niet alleen haar omzet stijgen, ook de verliezen zijn toegenomen. Zo bedroeg die, vĆ³Ć³r belastingen, in 2019 maar liefst 73 miljoen euro. Het verkies is echter minder hard gegroeid dan de omzet, wat volgens Lebensmittel Zeitung bij Picnic wordt gezien als een significante verbetering van de winstgevendheid. De boodschappenbezorger wordt nu geschat op een miljard euro, al geeft het bedrijf zelf geen commentaar op de cijfers.

Picnic breidt flink uit in Duitsland

Het enige wat Frederic Knaudt, CEO van Picnic Duitsland, kwijt wil is dat het bedrijf hard blijft groeien. Het heeft dit jaar al drie nieuwe hubs geopend, in Dinslaken, DĆ¼sseldorf en Oberhausen, en binnenkort volgt de vierde, in Dortmund. En over een maand opent het in Langenfeld de deuren van haar grootste distributiecentrum tot nu toe.

Na Nederland en Duitsland wil Picnic ook consumenten in andere landen in Europa aan zich verbinden. Medeoprichter Joris Beckers had het eerder over het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk, maar die eerste lijkt door de Brexit voorlopig af te vallen. Uitbreiding in enkel de Europese Unie ligt meer voor de hand en de focus lijkt daarbij vooral uit te gaan naar de grote landen.

Uitbreiding naar Frankrijk

Alles wijst nu op een uitbreiding naar Frankrijk. Eerder dit jaar richtte het bedrijf hiervoor al de dochteronderneming Picnic SAS op in Parijs. De supermarkt is ook op zoek naar Franstalig personeel, zoals recruiters, bedrijfsanalisten en socialmedia-medewerkers. Picnic zal opereren vanuit de noordelijke regio Hauts-de-France rond Lille, tegen de grens met Belgiƫ.

Lebensmittel Zeitung schrijft dat Picnic in Frankrijk, net als in andere landen, wel een andere groothandel moet inschakelen dan Edeka, waarmee het in Duitsland innig samenwerkt. De contracten in Frankrijk zullen worden afgesloten met Picnic’s inkoopbedrijf Everest, waarvan Edeka grootaandeelhouder is.

Edeka wil groter belang in Picnic

Edeka is ondertussen nog steeds van plan om haar belang van 10 procent in Picnic International uit te breiden. Volgens de plannen wordt het belang in het Duitse Picnic GmbH, in handen van Edeka Rhein-Ruhr, overgebracht naar het hoofdkantoor van Edeka en vervolgens omgezet in een belang op internationaal niveau.

Edeka Rhein-Ruhr heeft op dit moment 35 procent van Picnic Duitsland in handen, maar heeft in de loop van dit jaar de optie verworven om de meerderheid over te nemen.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten