PayPal: ‘Focus ligt nu op de consument’

PayPal: ‘Focus ligt nu op de consument’

Paypal’s laatste kwartaalcijfers waren goed. Met name door een grote stijging in actieve gebruikers en met een heuse Super Bowl-reclame afgelopen weekend op tv is het duidelijk dat het bedrijf gezien wil worden. Want PayPal is ’the new money!’ In hoeverre speelt dit eigenlijk in ons land en hoe gaat het nu met PayPal? Wij gingen met de countrymanager in gesprek.

Het gaat al een tijdje goed met PayPal en afgelopen kwartaal is daar geen verandering in gekomen. Het totale betalingsvolume groeide ruim 23 procent naar 81,52 miljard dollar. Er werden op kwartaalbasis 1,4 miljard transacties verwerkt. De omzet van PayPal over die drie maanden kwam uit op 367 miljoen dollar, tegen 286 miljoen dollar een jaar eerder. Dat is niet mis en er is geen enkele reden om aan te nemen waarom deze groei in 2016 niet zal doorzetten.

‘Scheiding eBay? Die is al lang voorbij’
Hoeveel van deze miljoenen uit ons land komen, is helaas niet bekend. Het bedrijf doet geen uitspraken over lokale cijfers, geeft Jan-Willem Roest aan. Hij is sinds het begin van zomer 2015 de nieuwe topman van het bedrijf. In eerste instantie om de scheiding met eBay goed te verzorgen in ons land, maar volgens Jan-Willem is die periode al lang achter de rug. “Ik zeg niet dat het kantoor helemaal af is. We kunnen extra mensen gebruiken en qua inrichting ben ik niet helemaal tevreden, maar het afscheid van eBay is hier wel verwerkt. Er wordt elke dag hard gewerkt aan de doelstellingen van 2016″, zegt hij als we het nieuwe kantoor in Amsterdam komen bekijken.

De doelstellingen zijn meer dan ooit gericht op het overtuigen van consumenten. Internationaal speelt die doelstelling sterk en dat is te zien aan de cijfers. Het aantal actieve gebruikers is de laatste drie maanden van 2015 gestegen met 6,6 miljoen en kwam eind december uit op 179 miljoen actieve gebruikers. Dat is de snelste stijging van het bedrijf en ook in Nederland zou Jan-Willem graag willen zien dat er meer mensen actief gebruik gaan maken van PayPal. “Nederlanders kiezen toch vaak voor iDeal. Die manier van betalen is echt sterk ingeburgerd.”

‘Vooral winst te halen in actieve gebruikers’
“Natuurlijk verwacht ik niet dat we zomaar verandering brengen in de populariteit van iDeal, daarvoor is die methode veel te sterk in ons land. Maar daar is wel de meeste winst te behalen. Als je kijkt naar hoeveel webwinkels PayPal al accepteren dan kunnen we hier op kantoor ons helemaal gek maken waarom bol.com nog altijd geen PayPal biedt. Maar liever ben ik trots op wat we de afgelopen jaren wel hebben bereikt. PayPal is in de top 500 ecommerce-spelers bij zo’n zestig tot zeventig procent te vinden en daarnaast is PayPal bijzonder goed vertegenwoordigd bij digitale diensten en internationale bedrijven. Neem Netflix, Spotify of het prachtige Blendle uit ons eigen land.”

“Volgens mij gaat het daar steeds meer naartoe. Bedrijven die niet meer denken in landsgrenzen of technische beperkingen. Je ziet dat PayPal het vooral daar enorm goed doet. PayPal is daarvoor het nieuwe geld. Er zijn veel mensen met een account en voldoende webwinkels accepteren de betaalmethode. Dus met consumentencampagnes denk ik dat daar zeker winst is te boeken.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten