PayPal Benelux: ‘Groeiambitie 25 procent in 2015’

PayPal Benelux: 'Groeiambitie 25 procent in 2015'2015 wordt een bijzonder jaar voor PayPal. Het bedrijf heeft jaren onder de paraplu van eBay geopereerd, maar mag nu weer op eigen benen staan. Iets dat voor PayPal wel eens goed uit zou kunnen pakken, want bij eBay lijkt de rek er een beetje uit. De betaalaanbieder denkt dat het door de opkomst van mobiel en cross-border bij hen nog wel een tijdje hard kan gaan.

Terwijl eBay internationaal het nieuws bereikt met het verlies van zo’n 2400 banen en de magere groei van 3% in de VS en 1% cross-border, stoomt PayPal ondertussen nog lekker door. Wij spraken Eelco van Wijk, Country Manager van PayPal in de Benelux. Hij geeft aan dat het aantal transacties van PayPal in de Benelux vorig jaar een groei heeft gekend van 40%. Voor komend jaar zou hij graag hetzelfde percentage willen zien, maar de doelstelling is vooralsnog op 25% gezet. PayPal is natuurlijk al een gevestigde naam in ons land en met dit percentage denkt het bedrijf dus alsnog 3x zo snel te kunnen groeien als het marktgemiddelde.

“We hebben afgelopen jaren veel nieuwe namen – waaronder enkele mooie grote spelers – kunnen aansluiten en hopen dat komend jaar ook te gaan doen. Dat zijn wel altijd trajecten waar wat tijd overheen gaat. Neem Coolblue, bijvoorbeeld. Het bedrijf heeft ons afgelopen jaar eerst voorzichtig getest op de Belgische markt. Toen daar de resultaten positief waren, hebben ze ook in Nederland wat testjes gedaan en pas in de tweede helft van het jaar zijn we daar echt groot aangeboden. PayPal bleek wat duurder dan de gangbare iDeal-tarieven dus het bedrijf wilde niet daarmee kannibaliseren. Natuurlijk gebeurt dat tot op zekere hoogte, maar het viel erg mee. Ondertussen kwamen er wel veel nieuwe klanten bij. Het PayPal-publiek blijkt een groep die net wat meer uitgeeft bijvoorbeeld.”

“Momenteel test KLM met onze betaalmethode. We staan daar nu in de mobiele kassa en in enkele landen ook in de kassa op de website. Maar we verwachten dat we daar binnenkort wel wereldwijd worden ingezet. Komend jaar zullen er nog wel enkele andere topspelers volgen. Al zal het komende halfjaar deels ook in het teken van ‘de verbouwing’ staan.”

‘Eerste halfjaar 2015 in teken van zelfstandigheid’
Het eerste halfjaar van 2015 wordt binnen eBay en PayPal gebruikt om de bedrijven los te maken van elkaar. Dat heeft ook in Nederland een grote invloed, geeft Eelco aan. “Begrijp me niet verkeerd. Wij, in Nederland, vonden het heel fijn om samen met Marktplaats in één kantoor te zitten. Straks zal dat niet meer mogelijk zijn. Er wordt dus letterlijk een muur geplaatst tussen beide bedrijven zodat straks alles afgeschermd is. Iets dat ik zelf wel jammer vind, want we zullen leuke collega’s daardoor zeker minder goed spreken.”

“We zien echter vooral graag de kansen die het oplevert. Zo heeft Bol.com eerder wel aangegeven dat ze het een nadeel vonden dat PayPal onderdeel was van hetzelfde bedrijf als Marktplaats. Een partij waar ze toch op zekere hoogte mee concurreren. Als we straks weer helemaal gescheiden zijn, willen we daar dus zeker wel weer een balletje opgooien. En zo zijn er meer namen die we op ons lijstje hebben staan om straks weer even contact mee op te nemen.”

Nieuwe diensten
Maar de grootste groei verwacht het bedrijf toch uit haar nieuwe diensten. Onder andere het achteraf betalen van PayPal wordt stapje voor stapje verder gebracht en op de Webwinkel Vakdagen brachten ze het goede nieuws dat de kosten voor het retoursturen van artikelen voortaan voor rekening van PayPal kan. Dus stel: iemand bestelt wat in je webwinkel, maar stuurt het vervolgens toch retour, dan kan die consument de kosten van het postkantoor voor het retoursturen, bij PayPal declareren. Vooral interessant natuurlijk voor bestellingen over de grens, waar de retourkosten nog wel eens kunnen oplopen!

Wel even activeren…?
De consument moet hier helaas wel iets voor doen, want standaard staat dit niet geactiveerd. PayPal heeft wel een speciale actiepagina in het leven geroepen, waar deze week de nodige aandacht voor zal worden gegenereerd. Overigens moet je om in aanmerking te komen voor de retourvergoeding wel het een en ander aan papierwerk invullen. Wij vragen ons af hoeveel mensen dit werkelijk allemaal zullen doen, maar Eelco van PayPal is er van overtuigd dat de nieuwe dienst verschil gaat maken. “In Spanje bijvoorbeeld, waar de dienst iets eerder is geïntroduceerd (juni 2014 red.) heeft dertien procent van de gebruikers de mogelijkheid tot gratis retouren al geactiveerd.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten