menu

PayCheckout: ‘Bij ons écht inzicht in transacties’

Met de oprichting van PayCheckout heeft de wereld van de payment service providers er weer een nieuwe startup bij. Nog geen jaar geleden berichtten wij, met de oprichting van Ginger Payments, ook al over de startup van een nieuwe PSP. Wij vroegen ons af of deze verzadigde markt nog wel zit te wachten op een nieuwe speler. Dus gingen we in gesprek met Frans Eliëns, CEO van PayCheckout.

Wanneer we Frans spreken op een terras valt op dat hij zich bijzonder goed heeft voorbereid. Met zijn achtergrond in het onderwijs en de werving en selectie komt hij niet bepaald uit het ecommerce-wereldje, maar in de anderhalf jaar dat hij werkzaam is voor PayCheckout heeft hij zich helemaal vastgebeten in het onderwerp. Frans: “PayCheckout is vorig jaar april opgericht en werkt nu alleen nog in de bètafase. Omdat we vastberaden zijn om de markt van de betaalproviders nog verder te optimaliseren, willen we pas live wanneer alles écht perfect is. Natuurlijk bieden we onze klanten in deze bètafase ook al een goede service aan, maar de puntjes moeten nog op de i.”

De PSP denkt voldoende unieke eigenschappen te bezitten om zich te kunnen onderscheiden. Om te beginnen claimt het, op het gebied van de betaalpagina zelf, flexibeler te zijn dan alle andere partijen in de markt. De webwinkelier is hier echt compleet vrij in hoe hij dit wil inrichten. Een ander pluspunt van deze PSP is de afhandeling van orders. Wanneer een consument iets terug stuurt, dan hoeft de webshop alleen deze order aan te passen en te updaten. Het transactiesysteem van PayCheckout zoekt automatisch de gebruikte betaalmethode en retourneert geld naar de koper via diezelfde betaalmethode. Hierdoor is een retourorder sneller af te handelen en is er minder kans op fouten.

Technisch vernieuwend
Frans denkt dus vooral op het technische vlak een groot verschil te kunnen maken. “PayCheckout zit technisch echt heel goed in elkaar, waardoor klanten een beter inzicht krijgen in de transacties. Elke webwinkelier weet hoe vervelend het is als een betaling niet lukt. Vaak heb je geen idee wat de reden ervan is en gaat er hierdoor heel veel tijd in zitten om het uit te zoeken. Wij werken met een UML-diagram, waarin alle delen van de transactie zichtbaar zijn. Mocht er om wat voor reden dan ook een transactie niet lukken, dan wordt dat onderdeel rood in het diagram en kan het direct opgelost worden. Door de klant of door ons. En ik kom misschien niet uit het wereldje, maar als team hebben we ruim 20 jaar ontwikkelervaring in vergelijkbare transactiesystemen in de telecombranche. Deze systemen hebben bewezen dat ze probleemloos 50.000 transacties per minuut kunnen afhandelen. We zijn dus niet bang voor uitdagingen.”

Het UML-diagram van Paycheckout
Het UML-diagram van Paycheckout.

Een lange adem
Gaandeweg het gesprek wordt het ons steeds duidelijker dat PayCheckout niet zomaar een nieuwe startup is. Het grootste verschil met veel andere nieuwkomers is volgens Frans dat PayCheckout niet alleen technisch vernieuwend is, maar tevens een zeer lange adem heeft. “Wij gaan ervan uit dat we op z’n vroegst begin 2017 winst gaan maken. En in het worstcasescenario zullen we pas eind 2017 break-even draaien. Concreet houdt dat in dat we eind 2017 zo’n 4 miljoen transacties moeten hebben verwerkt. Maar dat is helemaal oké. We hebben de middelen om het zo lang uit te zingen. We hebben geen bank of investeerder die in onze nek loopt te hijgen. En onbescheiden als we zijn, zijn we ervan overtuigd dat we alle investeringen wel eerder hebben terugverdiend dan eind 2017. Als ondernemer moet je natuurlijk wel vertrouwen hebben in je eigen product.”

“De zolderkameronderneming redt het niet meer”
De ambities van het bedrijf liegen er niet om. “Met PayCheckout willen we meer dan alleen de Nederlandse markt veroveren. We verwachten volgend jaar maart of april de vergunning van de bank binnen te hebben om ook naar het buitenland te mogen. En dat is nodig, want ik ben het met jullie eens dat we het alleen in Nederland niet redden.” Heeft PayCheckout dan geen last van de steeds strenger wordende integriteitstoetsing van de banken? Frans bevestigt dat het opzetten van een internationale PSP niet eenvoudig is. “De wereld verandert, maar dat biedt tevens kansen. De zolderkameronderneming heeft in deze wereld amper bestaansrecht meer en daar plukken wij de vruchten van. Wij zijn nu al bezig om te voldoen aan alle compliance-regels, waardoor wij geen inhaalslag hoeven te maken. Waar andere PSP’s straks hun tijd moeten steken in het voldoen aan alle (nieuwe) regels, kunnen wij ons blijven richten op innovatie. En dat is essentieel, want als je niet innoveert, kom je in de knoei met De Nederlandsche Bank.”

Voorafgaand aan het gesprek waren we wat sceptisch over de komst van nóg een PSP. We hebben dus de nodige kritische vragen op hem afgevuurd, maar Frans liet zich niet uit het veld slaan. Want hoe verzadigd de markt ook is, voor het beste jongetje van de klas is volgens hem altijd plek. Het zal ons benieuwen, maar we moeten toegeven dat we er al wel wat meer vertrouwen in hebben gekregen.

Tags

Reacties