Payment service provider PayCheckout

PayCheckout bemachtigt vergunning als betaaldienstverlener

PayCheckout verkreeg afgelopen vrijdag de felbegeerde vergunning als betaaldienstverlener van De Nederlandsche Bank. De Payment Service Provider opereert al sinds 2015 als betaalinstelling, maar deed dit tot vrijdag onder een vrijstelling. “De afgelopen twee jaar hebben we commercie bedreven met de handrem erop. Nu komen er minstens drie versnellingen bij”, aldus algemeen directeur Frans Eliëns.

Door het verkrijgen van de vergunning verwacht Frans grote stappen te kunnen maken. “Hoewel we technisch alles al tijden goed voor elkaar hadden, hebben we er commercieel gezien niet alles kunnen uithalen.” Vooral het feit dat PayCheckout de Belgische betaalmethode Bancontact nog niet mocht aanbieden, zorgde voor vertraging. “Ongeveer 35 tot 40 procent van de ecommerce in België wordt uitgegeven bij Nederlandse webwinkeliers. Een zeer interessante markt dus, maar zonder vergunning mag je alleen betaalmethodes aanbieden die door Nederlanders worden gebruikt.”

Ook werden er beperkingen gesteld aan het aantal transacties dat PayCheckout mocht verwerken. In een eerder interview vertelde Frans dat het systeem makkelijk 50.000 transacties per minuut kon afhandelen, maar zover is het nog niet gekomen. “Zonder vergunning mag er maandelijks niet meer dan drie miljoen euro door een collecterende kassa worden verwerkt. Dit klinkt misschien veel, maar je zit er zo aan. We moesten zelfs een aantal grote klanten weigeren, omdat we anders niet aan de vrijstellingseisen zouden voldoen. En dat is zuur, kan ik je vertellen.”

‘In september komt de knal’

Nu PayCheckout in het bezit is van de vergunning als betaaldienstverlener, mag het ongelimiteerd transacties verwerken. De buitenlandse betaalmethodes worden gefaseerd ingevoerd. Om deze te mogen aanbieden, moet de payment service provider namelijk eerst per land een Europees paspoort aanvragen. “We beginnen met België en Duitsland. Naar verwachting zullen we uiterlijk in september betaalmethodes als Bancontact en Giropay kunnen bieden.”

Vanaf dan kan het volgens Frans wel eens heel snel gaan. “Op technisch vlak waren we al vernieuwend en ook op het gebied van compliance opereren we op het hoogste niveau. Maar door het ontbreken van de vergunning hebben we nog onvoldoende kunnen laten zien wat we in onze mars hebben.” Frans vertelt de zomermaanden te gebruiken om alle papierwerk in orde te maken, zodat er vanaf september écht geknald kan worden. “In september lanceren we een nieuwe conversieverhogende dienst die geen enkele andere Nederlandse betaalinstelling heeft. Hiermee verwachten we ons goed in de kijker te spelen, zodat niemand meer om ons heen kan.”

Tags

Verder lezen

Reacties