Pay.nl: ‘Over drie jaar 20 procent van betalingsverkeer in handen’

Pay.nl: ‘Over drie jaar 20 procent van betalingsverkeer in handen’

Hoewel veel betaalproviders het moeilijk hebben, wist Pay.nl vorig jaar haar betalingsvolume te verdubbelen, tot een omzet van 13,5 miljoen euro. En dit is niet het enige wat snel groeit; waar het team vijf jaar geleden nog bestond uit dertien medewerkers, zijn dit er inmiddels bijna vijftig. “We schreeuwen het misschien niet van de daken, maar we zijn lekker bezig”, zegt oprichter Olaf Kok.

Pay.nl werd medio 2011 opgericht en behoort naar eigen zeggen tot één van de snelst groeiende betaalproviders van ons land. Het bedrijf verwerkt op dagelijkse basis miljoenen euro’s voor de 2.500 aangesloten webshops en retailers. Deze merchants komen nu nog hoofdzakelijk uit Nederland en België, maar sinds de aanstelling van Marc Dumortier als algemeen directeur zit er een extra versnelling op de buitenlandse expansie.

‘Aanstelling nieuwe CEO strategische zet’

“Mensen denken al snel dat er iets aan de hand is wanneer je een nieuwe CEO aanstelt, maar dit is absoluut niet het geval”, vertelt Olaf. Het is volgens hem een strategische zet om het bedrijf verder uit te bouwen. “Ik heb gewoon sterke mensen op de juiste positie nodig, met kennis en ervaring, om Pay.nl écht groot te maken.” De ambities liegen er in ieder geval niet om. “We willen dat binnen drie jaar minimaal twintig procent van al het betalingsverkeer in Nederland via Pay.nl verloopt.”

Daarnaast zijn de heren druk bezig om het marktaandeel in België verder uit te bouwen en het platform uit te rollen in Frankrijk, Luxemburg en Duitsland. Terwijl Marc het bedrijf leidt, kan Olaf zich achter de schermen focussen op de technologie en het productaanbod. Een van de eerste dingen die hij doorvoerde is de verbeterde naamstelling bij onder meer de iDeal-betalingen.

‘Liever van 9 naar 10 dan terug naar een 8’

“Wekelijks kijken zo’n vijfhonderd consumenten via Pay.nl waar ze welke aankoop hebben gedaan”, zegt hij. Via de site kun je dit prima opzoeken, maar dit zou niet nodig hoeven zijn. Doordat Pay.nl haar eigen acquiring platform heeft, kon ze snel schakelen. Waar er tot voor kort ‘Stichting Pay.nl inzake bedrijf X’ stond, liet Olaf dit veranderen naar ‘Bedrijf X via Pay.nl’ waardoor het voor de consument meteen inzichtelijk werd naar welke merchant de betaling gaat.

“Een innovatie als deze lijkt klein, maar wanneer we merken dat de behoefte er is gaan we ermee aan de slag. Als je niet de ambitie hebt om van een 9 een 10 te maken, wordt het misschien een 8en uiteindelijk een 7. Dat is niet hoe wij in de wedstrijd staan”, legt hij uit. “Procentueel gezien is het maar een fractie van de gebruikers, maar in absolute aantallen maken we hier wel dagelijks honderden mensen blij mee.”

‘We bouwen geen transactiedatabase, maar vertrouwen’

Om je als betaalprovider in een vrij verzadigde markt te onderscheiden, is het volgens Olaf belangrijk om vertrouwen te kweken. “Het bouwen van een transactiedatabase is niet zo heel ingewikkeld, het gaat erom dat de klant op je kan bouwen bij lastige vraagstukken.”

Merchants die simpelweg op zoek zijn naar de goedkoopste oplossing verwijst hij dan ook liever door. “Als betalingspartner willen wij je helpen bij je businesscase, we willen echt een probleem oplossen. Wanneer je een betaaloplossing zoekt die wij niet hebben, kun je die uiteraard ergens anders halen. Maar we gaan je niet voor één of twee speciale betaalopties bedienen, terwijl je iDeal en Bancontact elders haalt, daarvoor is onze service te omvangrijk.”

‘Gemiddeld twee miljoen euro winst per jaar’

Hoeveel transacties of volume de aangesloten merchants vertegenwoordigen wil Olaf niet delen – “wij noemen liever geen klanten of hun volume, wij zijn een bank en dit is hun data” – maar het loopt in ieder geval in de miljoenen. “Er valt nog altijd een goede boterham te verdienen in onze branche. Natuurlijk hebben de nieuwkomers het zwaar – zij hebben te weinig volume om te concurreren met de grote jongens en de wet- en regelgeving wordt er ook niet makkelijker op – maar een gevestigde Nederlandse speler draait miljoenen euro winst per jaar.” Daar wordt vaak een beetje geheimzinnig over gedaan, maar deze informatie is volgens Olaf gewoon uit de KvK-database te halen.

Dat sommige concullega’s er wat negatiever instaan, komt volgens hem omdat ze de gouden tijden zijn gewend waarbij betaalmogelijkheden voor weinig geld werden ingekocht en goed werden verkocht. “Die tijd is geweest, de interne compliancekosten, opleidingen en directe kosten van de vergunning zijn enorm gestegen, maar dat is de prijs van succes, als één van de snelst groeiende bedrijven in onze branche mogen we zeker niet klagen.”

Linda

Linda

Linda de Vries werkt sinds 2015 bij Zietuwel, waar ze zich hoofdzakelijk bezighoudt met interviews voor Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten