menu

Pay biedt desktop-shoppers mobiel betalen

Pay biedt shoppers mobiel betalenBetalen via de mobiel kan zo makkelijk zijn. De Rabobank-app en de app van de ING zijn door het wegblijven van de kaartlezer en TAN-code bijvoorbeeld makkelijke betaaloplossingen. Alleen worden ze nog zelden gebruikt bij online shoppen. Pay.nl wil daar verandering in brengen en komt met een mobiele betaaloplossing voor mensen die via PC of laptop hebben gewinkeld.

Stel je zit achter de computer en hebt een leuke trui of broek gevonden. Je stopt deze in je winkelwagen, klikt op afrekenen en komt er dan achter dat je je kaartlezer weer eens kwijt bent.  Nou dan komt die bestelling morgen wel,” denk je dan. Maar webwinkeliers weten wel beter. Die bestelling zijn ze kwijt want morgen ben je de webwinkelnaam vergeten of heb je het toch niet meer nodig. Hoe handig zou het zijn als je gewoon via je mobiel kon betalen zonder kaartlezer of gedoe?

Pay.nl maakt het tegenwoordig mogelijk. Tenminste voor Rabobank en ING-klanten en aangezien de tweede al geen kaartlezer heeft is het vooral een oplossing voor Rabobank-klanten. Die kunnen via het scannen van een QR-code op de betaalpagina betalen via de Rabobank-app op hun telefoon of tablet. Wij hebben het getest en het werkte inderdaad erg makkelijk. Maar sceptisch zijn we ook, want gaat het grote publiek hier echt gebruik van maken?

Ook Anita van Bokstel van Pay.nl moet ons dat antwoord schuldig blijven. Het werkt makkelijk maar ze bekent dat er wel enkele vereisten nodig zijn.  De klant moet om te beginnen via een tablet of PC aan het shoppen zijn en een mobiele telefoon bij zich hebben. Daarop moet de klant eigenlijk ook een QR-lezer hebben, alhoewel er wel een alternatief wordt aangeboden via een betaallink per e-mail of SMS. Daarnaast moet de shopper klant zijn van Rabobank of ING en van die bank een app op zijn mobiel hebben geïnstalleerd en daar bij de app-instellingen hebben aangegeven dat hij ook onbekende rekeningnummers accepteert, of hij moet al eens naar de derdenrekening van Pay.nl hebben betaald. Vervolgens moet de webwinkel aangesloten zijn bij Pay.nl en niet zelf het hele betaalproces op maat hebben gemaakt, wat ongeveer tien procent van de klanten van Pay.nl heeft gedaan. En alhoewel Anita ons verzekert dat het veilig is moet ook de klant maar het vertrouwen hebben dat het allemaal veilig en betrouwbaar is. Zo’n QR-code op een betaalpagina: lang niet elke consument zal hier zomaar gebruik van durven maken.

Hoeveel klanten er gebruik van gaan maken durft Anita ons dus niet te noemen. “Maar dat hoeft ook niet,” is Anita van mening. “Klanten vroegen om deze oplossing en we zijn een technisch bedrijf en dit was makkelijk genoeg om te realiseren. Wij zien dit als een start in de verbinding tussen online kopen en mobiel betalen. Het komende jaar zullen we ons meer op dit thema concentreren. Uiteindelijk zullen banken zelf ook met oplossingen moeten komen zodat ook ABN Amro, SNS en andere banken mobiel betalen gaan aanbieden. Deze nieuwe oplossing zal niet de doorbraak zijn in mobiel betalen maar elke barrière die wij als betaalbedrijf kunnen wegnemen is er één.”

“En wat wel zeker is, is dat voor de klanten die er gebruik van gaan maken het erg goed werkt. Na de betaling via de app wordt je automatisch ook op de PC doorgeleid naar de bevestigingspagina en de webwinkelier ziet de betaling direct in het dashboard, net zoals nu via iDeal het geval is, en voor de klant is het een nog snellere en makkelijkere manier van betalen dan bijvoorbeeld via iDeal op de PC zelf.”

Webwinkeliers die de standaardcodes van Pay.nl gebruiken hoeven  niets te doen om de extra betaalfunctie te activeren.

Tags

Reacties