menu

Parcel Pro: ‘Dit jaar nog 5000 webshops aansluiten’

Je zou denken dat alle Nederlandse webwinkeliers genoeg hebben aan PostNL en DHL, misschien aangevuld met enkele specialistische vervoerders als DPD of UPS. Qua logistiek kom je ver maar vervolgens moet het softwarematig geregeld worden. Parcel Pro denkt daarin het verschil te kunnen maken.

Parcel Pro wil dé schakel zijn tussen webwinkeliers en logistieke spelers door te kijken naar welke informatie beiden delen en dat beter op elkaar aan te sluiten. Een extra stap ertussen dus, maar wel een die volgens de oprichter noodzakelijk is. “Je ziet dat veel webwinkeliers kiezen voor één verzender vanwege het tarief of het type producten dat ze versturen. Daarop baseren ze de keuze en vervolgens nemen ze de technische oplossing maar voor lief,” zo vertelt Stanley Schot – die samen met Bjorn Hartgerink oprichter is van Parcel Pro – aan ons. “Dat kan écht veel beter.”

“Neem PostNL. Dat is een bedrijf dat supergoed pakketten kan afleveren bij consumenten; dat is hun corebusiness. Het is ook een softwareleverancier, want ze bieden allerlei koppelingen waarmee jouw webwinkel meer kan automatiseren of data beter kan verwerken. Veel webwinkeliers laten dit ook maar verzorgen door PostNL, als ze de logistiek aan hen aanbieden. Maar dit is helemaal geen corebusiness voor het bedrijf. Ik wed dat PostNL sommige koppelingen eerder ziet als nodeloos kwaad.”

Veel meer flexibiliteit kunnen bieden aan webwinkeliers
“Naast dat ik denk dat je je als schoenmaker bij je leest moet houden, denk ik ook dat een onafhankelijke softwareleverancier veel meer flexibiliteit kan bieden aan webwinkeliers. Onder die webwinkels hebben de grote jongens zelf vaak maatwerk laten ontwikkelen, terwijl de allerkleinsten werken met stapelaars en het via die weg hebben geregeld. Maar het overgrote deel webwinkeliers is, vaak vanuit financieel opzicht, overgeleverd aan een standaardoplossing die de verzenders zelf aanbieden. Bij Parcel Pro is die standaardoplossing gewoon gratis. Je betaalt bij ons alleen als je extra aanvullende diensten wilt zoals het koppelen van een extra webshop, extra gebruiker of extra verzender.”

“Mensen beseffen waarschijnlijk niet dat de software van PostNL natuurlijk bedoeld is om je in hun omgeving vast te houden, ook als dat niet nodig is. Stel je wilt een keer experimenteren met DHL, of een keer een product via DPD versturen omdat het niet aan de parcel-vereisten van PostNL voldoet, dan gaat dat dus buiten de logistieke software om. Parcel Pro wil alleen het logistieke dashboard worden voor jouw webwinkel. Je kiest dus zelf je webwinkelsoftware en je logistieke verzender(s) en vervolgens zorgen wij dat deze goed met elkaar gaan communiceren. Uiteraard met de nodige koppelingen naar administratiepakketten, voorraadsystemen, noem maar op.”

‘Mede dankzij partners vijfduizend webwinkels in 2016’
Stanley heeft jaren gewerkt bij zowel de grootste pakketbezorger als een grote fulfilmentorganisatie. Mede daardoor denkt hij de wereld van ecommerce – en webwinkellogistiek in het bijzonder – als geen ander te kennen. Hij verwacht dat hij door het inzetten van zijn netwerk direct een serieus volume kan bereiken en nog dit jaar vijfduizend webwinkeliers kan koppelen, al zal dat deels whitelabel zijn.

“Parcel Pro is gelanceerd tijdens de Webwinkel Vakdagen. Ik stond zelf in de stand van Postcode.nl, want dat is een van de eerste partijen die ons whitelabel gaat aanbieden aan zijn klanten. De interesse op de Vakdagen was enorm, al merkte ik dat de interesse ook in het hogere segment erg sterk aanwezig is. En daar moeten we enkele koppelingen soms nog maken, met specifieke magazijnsoftware bijvoorbeeld. Maar we zijn er druk mee bezig en op de Vakdagen zijn de eerste 250 geïnteresseerden alvast verzameld, daartussen zitten ook potentiële nieuwe (whitelabel)partners. Die vijfduizend in 2016 gaat dus zeker lukken!”

Tags

Reacties