menu
lightspeed ecommerce

Pakketten naar afhaalpunt: 17% CO2-reductie

Pakketten naar afhaalpunt: 17% CO2-reductie

Als consumenten meer gebruikmaken van afhaalpunten, heeft dit een significant effect op de CO2-uitstoot. Als 50 procent van de pakketten in een bezorgronde naar afhaalpunten worden gebracht, dan leidt dit tot zo’n 17 procent CO2-reductie in het totale last-milenetwerk.

En dat is mooi nieuws – de ecommerce-industrie is al langer bezig de branche duurzamer te maken – maar dan moet de consument wel meewerken. Haalt die de pakketjes namelijk met de auto op bij een afhaalpunt, dan is de milieuwinst weer weg en is aan huis leveren toch duurzamer.

Als de consument met de auto naar het afhaalpunt gaat, is huislevering toch duurzamer.

Dit concludeert de TNO, dat een onderzoek uitvoerde in opdracht van brancheorganisaties Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek. Maar het is niet alleen dat consumenten gebruik moeten maken van afhaalpunten, de bereikbaarheid van die punten moet ook worden vergroot.

Nu is het zo dat tussen de 16 en 52 procent van de huishoudens beschikt over minimaal één afhaalpunt of pakketkluis op loopafstand. Dat moet beter kunnen. Als deze twee voorwaarden verbeteren, dan kunnen afhaalpunten dus leiden tot een aanzienlijke afname van de CO2-uitstoot.

‘Veel meer pakketten moeten naar afhaalpunten’

Nu worden nog relatief weinig online aankopen afgeleverd bij afhaalpunten. Voor de coronacrisis ging het om 13 procent, nu is het nog maar zo’n 6 procent. “Voor een vermindering van het aantal kilometers dat door de bezorger gereden moet worden, moeten er volgens het onderzoek van TNO veel meer pakketten bij afhaalpunten worden afgeleverd”, zo legt Thuiswinkel.org uit.

Nu gaat 6% van de aankopen naar een afhaalpunt.

“Als de bezorger in zijn ronde een groot deel van de pakketten in de bestelwagen in één keer kan achterlaten bij een afhaalpunt, heeft dat meerdere effecten”, aldus Herman Wagter, programmamanager bij Topsector Logistiek. “Zo neemt het aantal pakketten dat meegenomen kan worden toe, want de limiet zit vaak op het aantal stops per dag en niet op de ruimte in de bestelwagen. Daarnaast wordt de ronde door de wijk korter, maar neemt de afstand tussen adressen wel toe.”

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch