menu

Pakketbezorging zondag goed voor kleine webshop?

hoe blij zijn kleine webwinkeliers met pakketbezorging op zondag?Zondag 31 augustus bezorgt PostNL voor het eerst ook pakketten op zondag. In eerste instantie een test met de grote jongens als Coolblue en Dixons maar op termijn wil PostNL deze dienst aan alle webwinkeliers van Nederland bieden. Hoe blij zijn de kleine en middelgrote webwinkels eigenlijk met deze ontwikkeling?

Eind juli schreef Twinkle Magazine al over de nieuwe dienst in combinatie met Coolblue en niet veel later dezelfde dag gaf de redactie van dat magazine aan dat PostNL dit op termijn ook aan andere webwinkels wil bieden. In eerste instantie lijkt dit een goede ontwikkeling voor de ecommerce. Uiteindelijk is de grootste concurrent van elke webwinkel nog altijd de reguliere retail en hoe makkelijker het wordt om online te bestellen hoe groter ook de kans dat ze eens bij jouw kleinere webwinkel langskomen. Toch?

Nieuwe dienst gemengd ontvangen
Niet elke webwinkelier lijkt echter direct gelukkig te worden van deze ontwikkeling. Het kan extra werk betekenen natuurlijk. Zo geeft panel-lid Patrick Heijmans van Webwinkeladviseur.nl aan dat het erg goed klinkt maar dat je nu wel ook rekening moet houden met bijvoorbeeld extra klantenvragen op zondag en uiteraard betekent het ook dat je op zaterdag dus ook pakketjes zit in te pakken. De eigenaren van Uppark denken dat daar echter wel genoeg oplossingen voor te bedenken zijn en zij vinden het dus vooral een plus voor de eindklant. Iets dat ook Lucas Baarspul van Drukwerkdeal.nl aangeeft. “We bieden al extra leveropties, nu bieden we bijvoorbeeld snelle levering via koeriers. Wij zouden een standaard zondagbezorging ook graag inzetten!”

Groter is de kritiek op Webwinkel Forum. Daar geeft gebruiker Mick aan dat het momenteel wel het gat tussen grote en kleinere webwinkels nog groter maakt. Ook Henk-k is sceptisch. Beiden zien wel het voordeel van bezorgen op zondag maar vragen zich vooralsnog af wat dit betekent voor het ophalen en sorteren op zaterdag. “Zolang de PostNL punten vrijdagmiddag om half zes voor het laatst geleegd worden zie ik het nut van bezorging op zondag niet. Ik zie veel liever een extra leging op zaterdagmiddag en bezorging van die pakketten op maandag,” aldus Henk-k op het forum.

Simpel gezegd hebben bedrijven als Coolblue en Bol.com dermate grote hoeveelheden pakketjes dat ze zelf al direct de rolcontainers kunnen sorteren op postcodes. Daarmee kan PostNL dus een groot gedeelte van het werk overslaan want de pakketjes kunnen direct naar de bezorgafdeling. Het zal waarschijnlijk ook een van de redenen zijn dat ze met deze reuzen starten. Daarmee hebben ze relatief veel pakketten die naar verhouding weinig extra werk opleveren. Kleinere webwinkels sorteren uiteraard vooraf nog niet en moeten eerst de pakketten aanleveren bij PostNL. De vraag is nu of PostNL ook de pakketinname en –sortering op zaterdag en zondag gaat aanbieden en of dit binnen de gebruikelijke tarieven valt.

Oude service worden nieuwe premium diensten?
Vooral dat laatste lijken webwinkeliers lang niet zeker over. Of zoals Ward het omschrijft: “PostNL heeft eerst het eigen service-apparaat uitgekleed, genormaliseerd, gestandaardiseerd en wegbezuinigd, om het vervolgens nu als premium service te herintroduceren.” Net als hij zijn ook andere webwinkeliers bezorgd dat PostNL straks alles voor je kan betekenen maar dat de prijsverschillen tussen de grotere spelers en kleinere jongens zal oplopen, omdat de kleinere spelers straks allerlei extra diensten moeten afnemen om hetzelfde resultaat te bereiken.

Hoe de kostenstructuur precies wordt en of het ook die kant opgaat? Daarvoor zullen we eerst de test met de grotere jongens af moeten wachten. Op dit moment geeft PostNL in gesprek met Twinkle Magazine aan dat bij een succesvol resultaat de dienst ‘begin 2015 voor alle webwinkels beschikbaar komt.’

Reacties