menu

Pagina niet meer te vinden in Google!

Pagina niet meer te vinden in GoogleDe laatste tijd hoor ik regelmatig weer webwinkels praten over een probleem waarbij opeens honderden, soms zelfs duizenden pagina’s niet meer te vinden zouden zijn in Google. De hoofdpagina wordt wel gevonden en sommige andere pagina’s ook, maar bij wat dieper onderzoek blijkt het meerendeel niet meer te vinden. Vijf redenen waarom Google websites straft.

 
Doordat de werkwijze van Google geheim is, en niemand precies weet hoe Google werkt, hoor je soms de meest vreemde verhalen. Daarnaast kunnen Google medewerkers de resultaten ook nog eens handmatig aanpassen zodat de logica soms helemaal zoek is. Dat handmatig aanpassen komt soms echt voor! Zo schreef Dutchcowboys.nl eerder deze week dat Google hun eigen resultaten boven die van Yahoo zet, en dat dit waarschijnlijk handmatig is gedaan. Daarnaast heeft Google handmatig wel eens websites gestraft die het echt te gek maakten. 
 
In Google zijn mijn pagina’s niet meer te vinden!
Als dan opeens je website niet meer te vinden is op een manier waarbij je niet zo lang geleden nog alles wel tegenkwam, dan maak je je natuurlijk zorgen. Zou een Google medewerker mijn website bewust niet meer te vinden hebben gemaakt? 
 
Toch is Google niet zo onduidelijk als mensen denken en zijn de handmatige straffen van Google elk jaar  “op een hand te tellen”. Natuurlijk weet ik niet voor elke website of webwinkel de reden waarom ze opeens niet meer te vinden zijn in Google maar in alle jaren dat ik nu zelf websites onderzoek in Google zijn in mijn ogen de volgende vijf de meest voorkomende redenen waarom een of meerdere paginas niet meer te vinden zijn in Google. 
 
1 – Te snel wisselende content
En dan heb ik het over véél content en snelle wisselingen! Je moet dus niet schrikken, elke dag je producten aanvullen is geen enkel probleem. Websites als Nu.nl worden prima geindexeerd en wisselen niet te snel van content. Wat ik meer bedoel is dat als je af en toe je hele website verwijdert, en weer online zet, dat Google de draad kwijt raakt. Vaak komt een Googlebot even kijken, gaat weer weg, en wil bij terugkomst zijn route vervolgen. Dan moet de tweede keer, alles wat hij de eerste keer tegenkwam, niet opeens weg zijn.
 
Sommige mensen met Shopfactory doen dat bijvoorbeeld. Ze maken de webwinkel offline en wissen soms de hele webwinkel om even opnieuw te beginnen. Een ander veelkomend voorbeeld zijn de Joomla! en Magento webwinkels die handmatig regelmatig hun URLs wisselen omdat ze experimenteren met verschillende SEO modules. Als de content en navigatie van je website dagelijks wisselt (of erg nieuw is waardoor Google nog niet goed weet of deze wisselt) dan kan het even duren voor Google het vertrouwen heeft dat wat zij in de database hebben staan, ook echt klopt. Dit probleem is vrijwel altijd tijdelijk.
 
2 – Te snel wisselende links
Het is goed om wisselende links te hebben. Daarom zijn al die social ‘add this’ buttons zo goed. Maar het moet niet te extreem wisselen. Er zijn websites geweest die dagelijks tienduizenden links kregen van websites, en de volgende dag weer van andere websites. Natuurlijk was dit software, techniek. Dit komt echt niet zomaar per ongeluk voor dus als je geen idee hebt waar ik het over heb, is dit voor jou niet de reden. 
 
Als dagelijks tientallen links erbij komen, maar de volgende dag weer weg zijn, schommelt je website te veel. Het kan geen kwaad om snel links te krijgen maar ze moeten wel langere tijd naar je blijven verwijzen om te zorgen dat Google het accepteert.
 
3 – Site is instabiel
Als je site zo nu en dan eens offline gaat is er nog geen probleem. Maar als dit echt tien procent van de tijd het geval is dan durft Google geen traffic naar je website meer te sturen. Kies een stabiele host die minimaal een uptime van 95-96% kan bieden zodat je webwinkel voor Google altijd te vinden is.
 
4 – Cloaking
Met cloaking ben je bewust door middel van techniek Google een andere code aan het bieden dan je gebruikers. Dit is vrijwel nooit per ongeluk. Zorg altijd dat de broncode voor zowel je bezoekers, als voor Google, hetzelfde is. Cloaking is een jarenoud concept en vroeger gebruikte zelfs Nederlandse SEO bedrijven het. Cloaken is niet aan te raden.
 
5 – Links kopen of ruilen met bekende manipulatie bedrijven
Links kopen om hiermee je Pagerank te verhogen. En dan bedoel ik niet van iemand die je dit gewoon netjes op een Nederlandse website aanbiedt, maar het kopen van links van bij Google bekende manipulatie bedrijven. Google straft je nooit voor het kopen van een link van Startpagina ofzo, maar alleen als ze merken dat je zaken doet met die bedrijven die moedwillig enkel en alleen op zoek zijn naar het beïnvloeden van Google. 
 
Soms krijg je van die SPAM mailtjes van mensen die graag een linkruil met je willen doen voor een gambling related website, of mailtjes van mensen die je beloven op 1 in Google te komen van vreemde Hotmail of Yahoo adressen zonder referenties, telefoonnumers etc. Van die mensen kun je dat beter niet kopen.
 
Geen straf, toch niet te vinden
Bovenstaande zijn de vijf meest voorkomende redenen waarbij je website echt slechter te vinden is doordat de robots van Google iets bij je opmerken wat niet naar wens is. Het zijn dus de meest voorkomende redenen waarom je eerst wel te vinden was, maar nu opeens niet meer. 
 
Als je vanaf het begin aan al niet geweldig scoort, is de reden zelden dat je gestraft bent en is je website waarschijnlijk gewoon nog niet voldoende belangrijk, duidelijk of uniek voor Google om deze goed gevonden te laten worden. Redenen waarom pagina’s bij startende webwinkels slecht te vinden zijn, zijn er in overvloed. 
 
Pagina’s lijken op elkaar
Voor webwinkels is een van de meest voorkomende redenen waarom veel paginas niet te vinden zijn, het gevolg van het feit dat veel pagina’s op elkaar lijken. Soms maken webwinkels voor een product vijf pagina’s aan. Bijvoorbeeld hetzelfde product in een andere kleur, maat of model. Als Google ziet dat meer dan tachtig procent van een pagina exact hetzelfde is als een andere pagina, en hij maar weinig tekst of redenen ziet wat deze pagina uniek maakt, dan is er een kans dat Google hem overslaat. Dit wordt ook wel ‘duplicate content’ genoemd. Het komt enorm vaak voor bij webwinkels, puur om het feit dat die vaak met templates werken en korte product omschrijvingen. Hierdoor lijken pagina’s soms veel op elkaar. Het is te verhelpen door elke pagina iets meer unieke content te bieden zoals langere omschrijvingen, alt-tags bij foto’s etc. 
 
Een andere tip is om ook meer links te verzamelen die direct deeplinken. Bijv op een  herenkleding startpagina.nl direct een link aanvragen die naar jewebsite.nl/herenkleding.html gaat zodat Google ontdekt dat andere websites die niet geindexeerde paginas wel waarderen. Dan doet Google dat ook. Twitteren, Likenm Nujij links of andere gemakkelijk deelbare links geven meestal geen Pagerank, maar tonen Google wel dat die diepere paginas ook geindexeerd moeten worden. Dus noem op je twitter (zelfs met Bit.ly of andere adres verkorters) eens wat paginas die nu nog niet geindexeerd worden! Op den duur zul je merken dat je hele website geindexeerd wordt.

Tags

Reacties