Overheid waarschuwt jongeren voor pakketjes uit China

Overheid waarschuwt jongeren voor pakketjes uit China

De overheid is in samenwerking met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit een campagne gestart om consumenten te waarschuwen voor aankopen uit China en andere niet-EU-landen. De campagne, genaamd ‘Laat je niet inpakken’, is vooral gericht op jongeren.

Pakketjes kopen uit China is nog altijd razend populair. Zo ging twee jaar 30 procent van alle crossborder-uitgaven naar webwinkels uit China. Dergelijke aankopen zijn natuurlijk funest voor Nederlandse en Europese retailers, wat er dan ook toe heeft geleid dat de bezorgkosten van pakketten zwaarder dan twee kilo volgend jaar omhoog gaan. En retailvereniging INretail pleit zelfs voor een vervroeging van de btw-heffing die in 2021 wordt ingevoerd op goedkope pakketjes uit China.

‘Buiten Europa andere regels’

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil nu gaan waarschuwen voor dergelijke aankopen. Met de campagne laatjenietinpakken.nl richt het zich specifiek op consumenten tussen de 16 en 24 jaar die veel op social media zitten en online shoppen. De campagne waarschuwt dat in landen als China of de VS bijvoorbeeld niet dezelfde regels gelden voor productveiligheid of consumentenbescherming als in de EU.

Ook worden er tips gegeven. Zo doen consumenten er goed aan om in de desbetreffende webshop te kijken of de klant garantie heeft op het product, of het product teruggestuurd kan worden en hoe er contact kan worden opgenomen bij vragen of klachten.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten