menu

Ouders meest invloedrijk bij aanschaf studielaptop

Als webwinkelier lijken we vaak te denken dat we niet meer zonder social media, fora, reviews en ‘showrooming’-tools kunnen. Maar is eigenlijk echt doorslaggevend voor een aankoop? Studenten die voor hun studie een laptop aanschaffen beschouwen hun ouders als hun nummer één informatiebron. Hoe is dat voor jouw artikelen?

Webwinkels die zich op studenten richten zijn elk jaar weer blij als september aanbreekt. Een grote nieuwe groep met eigen/extra internetaansluiting wordt opeens bereikbaar. Door de studie zijn studenten genoodzaakt om zelf een eigen computer of laptop aan te schaffen en dit maakt de stap naar het online winkelen weer wat kleiner!

Een goede ontwikkeling dus voor de ecommerce, maar hoe zit het eigenlijk met deze aankoop zelf? Daarbij blijkt dat studenten die voor hun studie een laptop aanschaffen hun ouders als de nummer één informatiebron beschouwen. Andere belangrijke factoren zijn online fora, studiegenoten en het winkel-personeel. Het blijkt uit onderzoek van Campusshop.nl, onderdeel van de Paradigit groep, onder bijna vijfhonderd eerstejaars mbo- en hbo-studenten. Met name meiden gaan op het advies van hun ouders af, waarbij zij ook meer dan jongens de voorkeur hebben voor fysieke winkels omdat zij de laptops hier kunnen voelen en bekijken.

Het onderzoek had als doel om erachter te komen wat de wensen van de student, de belangrijkste aankoopcriteria en de trends van dit moment zijn. Uit eerdere cijfers bleek al dat één op de drie studenten gaat studeren met hun eigen laptop en nog één derde deel een nieuwe laptop aanschaft bij aanvang van hun studie. De overblijvende studenten kijken eerst de kat uit de boom, zodat ze op school en bij medestudenten kunnen zien wat er precies nodig is. Bij de keuze van een laptop staat niet de laagste prijs voorop, maar de prijs/prestatie verhouding, de accuduur en het gewicht.

Mening ouders belangrijk, zelfs als student zelf betaalt
Dat ouders de belangrijkste informatiebron zijn was een verrassende uitkomst, vooral omdat zij lang niet altijd de ‘hoofdsponsors’ zijn voor de student: tweederde van de studenten koopt de laptop namelijk gewoon zelf. Voor jongens zijn internetfora een belangrijke tweede, terwijl meiden de verkoper op de winkelvloer een tweede stem geven.

Alhoewel tablets in het totale plaatje een steeds groter deel van de markt pakken is dit niet het geval bij deze noodzakelijke studie-aanschaf. Voor de studie is gewoon nog een echte laptop nodig. 97% van de studenten koopt een laptop en slechts 3% kiest een tablet. Zoals genoemd zijn gewicht en accuduur belangrijke factoren. Je niet meer hoeft aan te komen met een ‘baksteen’, de studentenlaptops van 2013 zijn klein, licht en snel. Het aandeel laptops met een klein scherm (13/14 inch) is gestegen van 4,3% naar 17%, terwijl het aandeel laptops met een groot scherm (17 inch) juist is gedaald van 11% naar 4,6%. Het aandeel laptops met een scherm van standaard formaat (15/16 inch), daalde van 85% naar 78%.

Alle laptops van 2013 zijn uitgerust met het nieuwe Windows 8 besturingssysteem, dat speciaal is ontwikkeld voor tablets en laptops met aanraakschermen. Door de hogere prijs zijn laptops met aanraakscherm nog niet populair. Slechts een klein deel (4,3%) van de studenten heeft hier een meerprijs van €100,- voor over.

Tags

Reacties