menu

Ouderen wel online maar niet actief

ouderen wel online maar niet actiefSteeds meer zogeheten babyboomers zijn in het bezit van een smartphone of hebben een account op Facebook en Twitter. Maar dat betekent niet dat deze oudere generatie ook veelvuldig actief is online. Sterker nog, ondanks dat er steeds meer ouderen online zijn, is deze generatie doorgaans nog steeds minder digitaal bezig dan de jongere generaties.

Dat kan geconcludeerd worden uit het onderzoek ´Baby Boomers and the Digital Life´ van eMarketer. Terwijl een meerderheid van de babyboomers online gaat op een doorsnee dag, zien we bij hen niet de aardverschuiving die plaatsvindt bij de jongere volwassenen. “Marketeers kunnen er rustig vanuit gaan dat ze het meeste 20-plussers online zullen vinden op een gemiddelde dag”, aldus eMarketer.

Senioren lopen op mobiel gebied achter
Ook op het gebied van mobiel internet lopen de babyboomers nog achter op de jongere leeftijdsgroepen. Zo’n 42% van de ouderen die een mobieltje heeft is ook een mobiele internetgebruiker, zo schat eMarketer. Bij de leeftijdsgroep tussen de 32 en 47 jaar oud is dat percentage zo rond de zestig.

En hoewel meer babyboomers een smartphone zullen kopen en er een bovengemiddelde groei waarneembaar is in het gebruik van mobiel internet bij deze generatie, zal het ´t gat tussen hen en de jongere generatie de komende jaren misschien wel verkleinen, maar niet dichten.

Babyboomers zijn nog 1.0
Als marketeers online de babyboom-generatie wil bereiken, dan moeten ze zich niet laten misleiden door de illusie dat deze generatie net zo ondergedompeld is in het digitale leven als de jongeren. De babyboom-generatie is een desktop- en web 1.0-generatie. Ze schuwen digitale technologie niet, maar marketeers moeten ook niet verwachten dat deze mensen zich snel aanpassen aan alle nieuwe ontwikkelingen.

Hoe bereik je deze doelgroep dan wel?
“Hoewel babyboomers op veel gebieden vaak minder digitaal bezig zijn dan de jongere volwassenen, zou het een vergissing zijn om dan maar aan te nemen dat hun gebruik over de gehele linie laag is. ‘Boomers’ zijn niet vies van deelnemen aan digitale activiteiten waarbij het praktische voordeel voor hen duidelijk is.” E-mail is daar een goed voorbeeld van. Ouderen gebruiken dit ongeveer evenveel als de jongere internetters.

Ook werken aan een gebruiksvriendelijke webwinkel – hoe simpel dit ook mag klinken – kan een slimme keuze zijn. Ouderen shoppen zijn kapitaalkrachtig en shoppen graag online, maar zijn minder vatbaar voor acties of hypes. Liever zien ze een betrouwbare naam, gebruiksvriendelijke webwinkel en een herkenbaar aanbod.

Tags

Reacties