menu

Organiseer eens een evenement!

Organiseer eens een evenement!Als je aardig wat succes hebt met je
online shop, dan kan het gebeuren dat je langzamerhand de feeling met de
klant kwijtraakt. En dat is zonde. Want met goed contact met de klant
scoor je niet alleen PR-technisch gezien, je kan ook veel leren van
intensief klantencontact. Organiseer daarom eens een evenement! En wist
je dat je daar nog veel meer voordelen uit kan halen?

Je leert van je klanten
Evenementen zijn echt een geschikte oplossing om in direct contact te staan met je klanten. Zij kunnen je vragen stellen, maar omgekeerd kan ook natuurlijk! Klanten zullen al snel vragen stellen over je producten maar als je wilt kun jij hen direct vragen wat ze vinden van de update aan je menubalk, wat ze vinden van de verschillende betaalopties of hoe zij denken over de aanbiedingen die je op de homepage aankondigt. En schroom vooral niet om te vragen wat er nou beter kan en welke eigenschappen ze bij de concurrent juist zo kunnen waarderen.

Positieve feedback zul je na een geslaagd evenement zeker krijgen. Als het al niet op de dag zelf is, direct op jou gericht, dan krijg je het wel via-via te horen of later alsnog via de mail, Twitter, Facebook of een reactiemogelijkheid op je site.

Het verbetert je imago
Met een evenement kun je ook het imago van je onderneming wat versterken. Helemaal als je het professioneel aanpakt en je de klanten of andere geïnteresseerden een evenement voorschotelt waar men de vingers bij aflikt. Zorg lang van tevoren voor een speciale site of landingspagina waar alle informatie over het evenement te vinden is en waar men bijvoorbeeld ook alle tweets met de speciaal door jou bedachte evenementen-hashtag kan lezen en terugvinden. En regel op het evenement zelf voor een gratis wifi-verbinding, zodat men naar hartenlust de volgers op sociale netwerken op de hoogte kan houden van wat er gebeurt op jouw evenement!

Het helpt je bij de verkoop
Het organiseren van een evenement kan je ook helpen bij het verkopen van je producten of diensten. Zie het evenement daarom ook als een soort visitekaartje. Bedenk daarbij dat veel mensen toch wat aankoopgevoeliger zijn als ze rondlopen op een beurs dan wanneer ze thuis zitten en je zult zien dat er genoeg mogelijkheden en gelegenheden zijn om je webwinkel te promoten of misschien zelfs op de dag zelf nog iets extra’s te verkopen.

Het is leuk en leerzaam voor je team
Als je een evenement organiseert, dan is het zeer aan te raden om ook de rest van je team mee te nemen en ze er nauw bij te betrekken. Het is voor hen niet alleen een keer iets anders doen dan op kantoor zitten, maar het kan ook een echte eye-opener zijn. Op de dag van het evenement zullen ze namelijk met eigen ogen zien en direct horen wat mensen vinden van de webwinkel waar zij dag in dag uit aan werken! Zulke positieve feedback werkt natuurlijk hartstikke motiverend en is een extra schouderklopje voor het goede werk dat ze verrichten.

Je kan er iets nieuws lanceren
Tegenwoordig is een evenement of beurs niet meer iets om over na te praten als er niks nieuws wordt aangekondigd. Kijk maar naar de beurzen die grote bedrijven als Microsoft, Apple of Google organiseren. Je kan er vergif op innemen dat ze met een of meerdere nieuwtjes komen. Probeer dit zelf ook na te streven, want het zorgt ervoor dat men maanden later beter jouw evenement herinnert. “Oh ja, dat was toen hij aankondigde standaard gratis verzending aan te bieden” of “Oh ja, dat was die beurs waarbij het nieuwe assortiment werd getoond”. Verder is het evenement een prima mogelijkheid om iets nieuws te lanceren, want je hebt dan niet alleen een geschikt en relevant publiek, het zorgt er ook voor dat men het gelijk weer kan delen, mochten ze enthousiast raken. Als jij als webwinkelier met een enorme update of fantastisch nieuwtje komt aanzetten, dan kun je ervan uitgaan dat enkele vaste klanten dit graag delen met hun sociale achterban. Extra reclame voor jou!

Je scoort er goed mee in Google en bij de pers

Het organiseren van een evenement kan een leuke bijkomstigheid met zich meebrengen in de vorm van extra exposure in zowel de zoekmachines als wellicht de media. Lokale kranten en online nieuwssites moeten nou eenmaal gevuld worden en er is altijd wel ruimte voor een (bewerkt) persberichtje. Als je een evenement organiseert, vergeet dan niet om de lokale krantjes en dito nieuwssites (Dichtbij.nl?) te contacteren en op de hoogte te brengen van wanneer, waar en hoe laat je evenement georganiseerd wordt.

Geen geld om het te organiseren?
Het regelen van een evenement brengt uiteraard kosten met zich mee. Mocht dat nou niet beschikbaar zijn, dan kun je ook op een goedkopere, kleinere manier een ‘evenement’ organiseren waarbij je klanten in ieder geval in direct contact met jou kunnen staan. Je zou bijvoorbeeld kunnen regelen dat geïnteresseerde klanten, partners en leveranciers op een speciale dag naar jouw kantoor komen en ze onder het genot van een hapje en een borrel met jou in gesprek kunnen. Is daar geen ruimte voor, dan kun je zoiets ook online doen door bijvoorbeeld een Google+-hangout te organiseren. Het enige wat jij nodig hebt is een goede webcam en dat is ook het enige wat de geïnteresseerden in huis moeten hebben. Maar bij succes is zoiets vast voor herhaling vatbaar!

Tags

Reacties