Orderpicken

Orderpicken is het logistieke proces waarin je de artikelen klaarmaakt voor verzending. Als je dagelijks een handvol binnenkomende orders verwerkt kan dat prima tussen (magazijn)werkzaamheden door. Zodra het aantal bestellingen dagelijks een tiental of meer is, loont het om het orderpicking-proces te verbeteren.

Inhoud:

Wat is orderpicken?

Voor de startende of kleine(re) webwinkelier bestaat het orderpicken doorgaans uit het uitdraaien van de order of een pickbon, waarna je de benodigde producten kunt verzamelen.

Met de juiste magazijnindeling kan een snelle orderpicker dagelijks meerdere bestellingen aan. Orderpicken met scanner beperkt al snel een deel van de fouten.

Zolang je dagelijks enkele bestellingen hebt en je assortiment niet heel uitgebreid is is de logistiek goed te overzien. Zeker in de beginperiode is de kans groot dat je hele voorraad op één stelling past. Na verloop van tijd kan het aantal stellingen toenemen en voor je het weet heb je opeens een serieus eigen magazijn.

Werk je met eigen voorraad en heb je meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt magazijnsoftware waarmee je stappen in je magazijn en voorraad kunt automatiseren.

Wanneer moet ik mijn orderpicken optimaliseren?

Zodra je merkt dat het orderpicken een steeds groter deel van je werkdag in beslag neemt is het tijd om delen van de fulfilment in je magazijn te optimaliseren of te automatiseren. Zeker met het oog op groei of  piekmomenten is het fijn om te weten dat jij of een orderpicker orders correct en efficiënt kunt verwerken. Bij veel webwinkeliers ligt het omslagpunt al bij het verzamelen van zo’n twintig bestellingen per dag.

Welk proces voor jou het meest geschikt is, hangt onder meer af van het aantal orders, de grootte van je assortiment, de afmetingen van je producten en de omloopsnelheid. Verkoop je producten met heel specifieke eigenschappen, die op het oog ook nog eens lastig van elkaar te onderscheiden zijn, dan biedt magazijnsoftware al in een heel vroeg stadium uitkomst.

Efficiënt orders picken

Zelfs als het orders picken nog weinig tijd in beslag neemt is het slim om de basis toch goed te regelen. Een eerste stap in het verbeteren van je orderpicking is door te kijken of dit correct gebeurt. Pak jij bestellingen in op een oude keukentafel of oud wagentje? Dan doe je je rug en gewrichten een groot plezier als je je magazijn en webshop serieus neemt en begint met een goede pickkar en inpaktafel op de juiste hoogte.

Zorg verder dat je voldoende ruimte hebt om bestellingen in te pakken. Veel webwinkeliers hebben hier ook hun computer, labelprinter, en hun koffie op staan. Niet ideaal voor het orderpicken! Een volgende stap is om te kijken naar het aantal meters dat orderpickers afleggen tijdens elke ronde.

Efficiënte magazijnindeling

Als jij je magazijnrekken hebt gevuld op volgorde dat je artikelen binnenkreeg dan is de kans groot dat je bij enkele tientallen bestellingen per dag elke maand een onnodige marathon loopt. Kijk dan eens naar je magazijnindeling. Welke producten verkoop je (vrijwel) dagelijks en welke items blijven langer liggen?

Denk om je rug en beperk het aantal loopmeters.

Door de artikelen die je het meest verkoopt vlakbij je inpaklocatie te plaatsen, voorkom je dat je dagelijks onnodig veel meters maakt in je magazijn. En natuurlijk helpt het dan ook als je de meer populaire artikelen tussen oog- en borsthoogte hebt liggen. Heb je artikelen die je vaak samen verkoopt, dan bespaart het ook heel wat tijd wanneer je deze ook in de schappen bij elkaar legt.

Een andere oplossing om meters te beperken is door te kijken hoe je producten naar jou kunt laten komen. Dit heet ook wel dynamisch orderpicken, waarbij je bijvoorbeeld producten via een carrousel pickt, of een miniloads, waarbij een kraan het juiste product tot 20 meter hoogte kan pakken.

Naast statisch orderverzamelen kun je ook dynamisch orderverzamelen. Dit scheelt je veel loop- en zoekwerk.

Werken met productnummers en locatiecodes

Verder is het verstandig om een logica in je magazijn te brengen zodat een ander ook begrijpt hoe jij je orders pickt. Zo kun je werken met productnummers en locatiecodes. Door deze op enkele duidelijke plekken op je stellingen te plakken is het voor alle orderpickers duidelijk welke producten waar liggen.

Regel het orderspicken zo in dat een ander het ook begrijpt.

Werk je met eigen voorraad en heb je meer dan vijftig bestellingen per dag? Picqer biedt magazijnsoftware waarmee je stappen in je magazijn en voorraad kunt automatiseren.

Orders picken via barcodescanner

Als de volumes toenemen of als er meerdere mensen orders picken zijn barcodescanners een belangrijke optimalisatiemethode. Hiermee pick je de orders aan de hand van de instructies die op een scanner verschijnen. Dat kan een losse barcodescanner zijn, maar je kunt hiervoor ook een polscomputer of smartphone gebruiken.

Naast dat orderpicken met een scanner efficiënter werkt dan wanneer je zelf op zoek gaat naar de producten die verzonden moeten worden, verkleint het de kans op fouten.

Een barcodescanner verkleint de kans op fouten tijdens het orderpicken.

Via de barcodescanner kun je namelijk makkelijk controleren of ze overeenkomen met de bestelling. Een nadeel van deze methode is dat je vaak eerst de webwinkelsoftware moet koppelen met magazijnsoftware. Populaire softwarepakketten als Shopify of Lightspeed hebben hier voldoende integraties voor. Heb je de shop zelf gebouwd of draait het op software die door minder mensen wordt gebruikt, dan kan de koppeling wat minder makkelijk worden gemaakt.

Voice picking

Houd je liever je handen vrij tijdens het orderpicken, dan is voice picking soms de beste oplossing. Je krijgt dan via een koptelefoon door welke producten je moet pakken. Zodra je het juiste artikel in handen hebt, geef je een mondelinge bevestiging aan het systeem. Vooral wanneer je handschoenen moet dragen tijdens het picken – bijvoorbeeld omdat je gekoelde producten verkoopt – kan het een groot pluspunt zijn om het traject via spraak te monitoren.

Orderpicken aan de hand van lampjes en displays

De meeste webwinkeliers die het orderpicken in eigen beheer doen, houden het bij een (hand)scanner of voice picking-systeem. Grotere bedrijven kiezen er soms voor om verder te automatiseren. Bijvoorbeeld met een pick to light- of put to light-systeem.

Wanneer je veel kleine producten hebt, die ook nog eens op elkaar lijken – zoals nagellak – kan het fijn zijn om orders te picken met behulp van lampjes en displays. Bij de pick to light-methode gaat er een lampje branden bij de bak waarin het artikel ligt dat je zoekt. Zodra je het artikel hebt gepickt, kun je het lampje weer uitdoen en verdergaan met de rest van de bestelling.

Zelf orders picken of uitbesteden?

Het automatiseren van de orderpickprocessen aan de hand van magazijnsoftware, met lampjes of een barcodescanner is voor veel webwinkels nog wel te doen. Maar zodra je gaat werken met meerdere magazijnen of zodra je magazijn om andere redenen echt complex wordt kun je je afvragen of dit nog wel zelf wilt regelen.

Zolang je de capaciteit hebt om de bestellingen in eigen beheer te verwerken – zowel qua opslagruimte als de mankracht om de orders te picken – is er geen noodzaak om dit proces elders onder te brengen. Toch kiezen de meeste webwinkeliers er op een bepaald moment voor om het orderpicken uit te besteden.

Ons land telt tientallen fulfilment-bedrijven en deze maken soms gebruik van volledig gerobotiseerde en geautomatiseerde systemen. Hierin zijn verschillende varianten, maar in hoofdlijnen zijn het bakken die geautomatiseerd naar de orderpicker toekomen of robotjes die zelfstandig over de vloer navigeren en ervoor zorgen dat de juiste stellingen naar de orderpicker komen. Deze systemen zijn voor een webwinkel met eigen magazijn niet te evenaren.

Wil je een betere cut-offtijd, meer flexibiliteit in magazijnruimte en verzenden met alle bekende vervoerders? Active Ants, Huboo en SaleSupply.com bieden fulfilment in Nederland en Europa.

Cut-offtijd en aanvullende diensten

Daarnaast zijn er nog veel andere redenen waarom het fijn kan zijn om de orderverwerking over te dragen aan een ander bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan een latere cut-offtijd, het ontlasten van het eigen personeel (of jezelf) of dat de orderverwerking ook bij periodes van ziekte of vakantie gewoon doordraait.

Naast dat fulfilment-bedrijven zeer effectief producten opslaan en orders verwerken bieden ze vaak diverse aanvullende diensten, zoals productfotografie, het overnemen van de klantenservice en het afhandelen van de betalingen en retouren.