Orderchamp verdriedubbelt aantal retailers
Begin dit jaar bereikte Orderchamp de mijlpaal van 25.000 aangesloten retailers. Inmiddels maken zo’n 75.000 winkeliers gebruik van het online inkoopplatform. Ecommerce News ging in gesprek met algemeen directeur Joost Brugmans over de groei, het veroveren van nieuwe markten en de uitdagingen die hiermee samenhangen.
Orderchamp werd twee jaar geleden gelanceerd om het inkoopproces binnen de b2b te vereenvoudigen. Dit doet het platform met behulp van algoritmes, gebaseerd op het koopgedrag van retailers. Inmiddels werken er bijna honderd mensen, waarvan een deel is gevestigd in het buitenland. “Afgelopen maand tekende ik vijftien nieuwe contracten voor januari”, zegt Brugmans.
Volgend jaar lancering nieuwe markten
Vorig jaar zag Orderchamp de omzet met achthonderd procent toenemen. Dit jaar stevent het platform af op een vertienvoudiging. “Het is wellicht niet mogelijk om deze groei volledig vast te houden. Maar met de steeds grotere volumes die over het platform gaan en enkele nieuwe markten in het vooruitzicht, zal dat ook volgend jaar een mooie omzetgroei opleveren”, voorspelt Brugmans.
Vertienvoudiging omzet in 2021.
Orderchamp is actief in de Benelux, Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Om verder uit te breiden, werd een halfjaar geleden 16,5 miljoen euro opgehaald. “Momenteel testen we de interesse in Scandinavië en diverse Oost- en Zuid-Europese landen. We gaan de laatste fase van het traject in en willen begin volgend jaar in meerdere landen uitrollen.”
Kantoren in Duitsland en Spanje
Of de nieuwe landen lokaal worden bediend of op afstand, is Brugmans nog niet over uit. Sinds september heeft Orderchamp een vestiging in Berlijn, een maand later volgde Ibiza. “Duitsland stond al langer op ons lijstje en Spanje kwam op ons pad. Binnen een week hadden we het besloten en nu hebben we vijf medewerkers op Ibiza.”
Waar op Ibiza een deel van de klantenservice plaatsvindt, vervult het Duitse kantoor een centrale functie bij het veroveren van de Duitstalige landen. “Achteraf gezien hadden we eerder de stap naar Duitsland moeten maken. Naast dat onze investeringen hier het meest opleveren, heeft het land gezien het inwonersaantal veel potentie”, zegt Brugmans, die het Duitse team snel wil uitbreiden naar twintig medewerkers.
‘We voegen dagelijks nieuwe merken toe’
Dagelijks worden er honderden orders geplaatst via Orderchamp, die op maandbasis gezamenlijk enkele miljoenen euro’s vertegenwoordigen. Hoewel het platform zich focust op lokale retailers, kopen ook steeds meer grotere woonwinkels en conceptstores er (een deel van) hun voorraad in. Om voldoende vernieuwend te zijn, wil Brugmans daarom doorlopend nieuwe merken toevoegen.
Honderden orders per dag.
Om de toetreders onder de aandacht te brengen, organiseert het bedrijf maandelijks Orderchamp Unveils. “We presenteren de nieuwe merken, die retailers vervolgens met vijftien procent korting kunnen inkopen”, zegt Brugmans.
De korting die retailers krijgen op alle eerste bestellingen bij de merken betaalt Orderchamp. “We geven in feite onze marge weg om nieuwe merken de kans te geven om sneller in het algoritme te worden opgenomen. Zij genereren daarmee direct nieuwe relaties, terwijl retailers tegen de beste condities een nieuw merk kunnen uitproberen.”
Reacties