menu

Openheid in bezorging belangrijke factor

track en trace bezorgingWebwinkels die duidelijk en open zijn over de levering van de bestelling, merken dit direct terug in het aantal bestellingen. Vier op de vijf van de online shoppers vinden het volgen van de bestelling essentieel. Toch maakt niet elke webwinkel gebruik van track & trace mogelijkheden.

De bestelling kunnen volgen essentieel
Uit een groot klanttevredenheid onderzoek onder webwinkels blijkt dat problemen met de verzending direct invloed hebben. Artikelen worden in bijna alle gevallen correct en op tijd geleverd maar een enkele misser kan direct een grote klant kosten. Als een webwinkel een keer te laat levert of laat leveren bij de buren (soms bezorgen bedrijven zelfs gewoon voor de deur of ergens op het terrein van de ontvanger) dan kan dit direct de hele bestelervaring negatief maken. Wat tot gevolg heeft dat dit direct klanten kan kosten. 

Track & Trace de oplossing
De oplossing voor al het gehannes met de levering blijkt een nette en duidelijke track and trace optie te zijn. Door vooraf duidelijk aan te geven dat je dit ondersteunt zul je een stuk minder vragen over de levering ontvangen. Nederlandse webwinkeliers wisten het soms al langer, maar het blijkt nu ook uit onderzoek onder zestienduizend deelnemers.

Ook bezorgers leveren beter werk bij openheid
Enkele webwinkeliers merkten ook dat bij het verzenden naar het buitenland, het werkelijk uitmaakt of er wel of geen barcode is gebruikt. Zowel bij het verzenden naar Duitsland als België heeft dit direct invloed op de bezorging.

Het achtervolgen van je bestellingen is dus geen overbodige luxe. Probeer eens wat bezorgdiensten uit, volg die bestellingen, en leg de eigenschappen eens naast elkaar. Want het traceren van de bestelling is natuurlijk wel pas het begin. Het brengt openheid maar vertelt nog niets over de kwaliteit van de bezorging. De volgende stap is meer duidelijkheid en flexibiliteit in de keuze voor een tijdstip of de voorkeuren op het gebied van bezorgen bij de buren of een postbus. Wie is eigenlijk jouw bezorger van je pakketjes?

Reacties