menu

Onze visie over 2014

Onze visie over 20142013 is geweest en dus kijken we vol goede moed vooruit, naar 2014. We zijn erg benieuwd wat dit jaar zal brengen voor de ecommerce-wereld. Worden de verwachte trends die vorig jaar werden uitgesproken dit jaar werkelijkheid of worden we allemaal verrast door een onverwachte speler of uitvinding? Wij doen een voorzichtige vooruitblik…

In onze terugblik op 2013 duidden we dat jaar door vooral te kijken naar wat wíj zoal schreven over de ecommerce-sector. Trekken we het iets breder, dan lijkt 2013 toch echt meer een tussenjaar te zijn geweest. In 2012 nam Ahold Bol.com over en ging Neckermann bijvoorbeeld failliet. Maar 2013 was toch meer het jaar waarin er wellicht wel nieuwe dingen ontstonden, maar waarbij die nog lang niet tot volle wasdom kwamen. Opeens waren daar de bitcoin en de drone en Albert Heijn begon met Bol.com-afhaalpunten, maar het zijn wel ontwikkelingen die we waarschijnlijk pas dit jaar, of misschien zelfs volgend jaar, echt volledig benut zullen zien worden. Laten we dus eens kijken naar 2014 en wat er volgens ons staat te gebeuren op ecommerce-gebied.

Same-day-delivery
De ecommerce is in een relatieve tijd best volwassen geworden. Grote spelers worden groter, terwijl de kleintjes juist moeite hebben met het hoofd boven water houden. Zowel aan de bovenkant als aan de onderkant van de ecommerce-branche wordt het lastiger om met slechts het assortiment of de prijs te concurreren. Alles zit tegenwoordig zo dicht tegen elkaar. En dus wordt er naarstig op zoek gegaan naar nieuwe manieren om anders te zijn dan anderen. Om de klant iets te bieden wat hij ergens anders niet kan vinden. Om de klant iets te bieden wat hij (onbewust) wil.

Same-day-delivery is zo’n feature. De afgelopen twee jaar werd er al hevig mee geëxperimenteerd door internationaal grote spelers als Amazon, eBay en Google, maar ook in eigen land werd het aangeboden door webwinkels als Coolblue en Foppen Groep (eigenaar van Scheer & Foppen en Bobshop). Onze verwachting is dat meer webwinkels deze service zullen aanbieden. Grootste kanshebber? Uiteraard Bol.com. Dat liet in oktober 2012 nog uit de mond van marketingdirecteur Michel Schaeffer optekenen dat de webwinkel geen meerwaarde ziet in zelfde-dag-levering, maar het bedrijf zal daar heus wel anders over denken als ze merken dat steeds meer consumenten witgoed bij hen bestellen. Witgoed is namelijk bij uitstek een productcategorie waarbij same-day-delivery een uitkomst kan zijn. Je koelkast is stuk en je wilt niet met allerlei ontdooide etenswaren zitten en dus wil je een nieuwe koelkast diezelfde dag nog in huis hebben.

Maar misschien kan same-day-delivery ook wel op een veel kleinere schaal doorbreken. Wat nu als Albert Heijn-vestigingen standaard een aantal fast moving consumer goods op voorraad hebben en die door een vakkenvuller op de fiets of scooter laten bezorgen als dat artikel via bol.com wordt besteld? In haast elke middelgrote stad is wel een AH te vinden, dus zo’n bestelling is zo bezorgd.

Same-day-pick-up
Maar online geplaatste bestellingen worden straks misschien niet alleen veelvuldig op dezelfde dag bezorgd, maar het wordt dan ook mogelijk om bestellingen dezelfde dag nog op te halen. Bij De Buren, bij een Albert Heijn-vestiging of misschien wel bij de kluisjes van Amazon en Google, mochten die ooit naar Nederland komen. En wie weet kunnen we straks onze online geplaatste bestellingen ook wel bij de plaatselijke supermarkt, het lokale tankstation of zelfs de bibliotheek ophalen?

3D-printing
3D-printing is nu nog een noviteit, een niche. Er wordt leuk mee geëxperimenteerd, maar het is nog geen breed omarmde consumentenmarkt. Dáár kan echter verandering in komen. Er hoeft maar een Coolblue, Wehkhamp, Bol.com of Mediamarkt mee aan de haal te gaan en het kan zo een toevlucht nemen. 3D-printers slaan nu mede niet zo aan, omdat de apparatuur nog te prijzig is voor een consument om zoiets in huis te halen. Het is ook nog eens geen apparaat dat je regelmatig gebruikt. Maar wat nu als een grote webwinkel enkele printers in gebruik neemt en klanten hun 3D-modellen laat uploaden, waarna ze hun zelfgemaakte creaties kunnen bestellen en laten bezorgen. Je kunt dan denken aan vrij te creëren modellen, maar een webwinkel kan natuurlijk ook in ruil voor een kleine vergoeding bepaalde onderdelen bijprinten van producten die ze verkopen. Het kan zijn dat de klant ergens een plastic plugje van mist of dat er ergens een stukje van is afgebroken. Even bijbestellen en klaar! Extra service van de webwinkel, die zo een trouwe klant rijker is.

Omnichannel
Op zich is omnichannel geen nieuwe ontwikkeling. Het hele jaar door werden wij doodgegooid met persberichten, nieuws van insiders en updates van webwinkelsoftwarebedrijven die het allemaal hadden over omnichannel en hoe dat dé toekomst van ecommerce is. En waarom zouden ze geen gelijk kunnen krijgen? Net zo hard als dat stenen winkels niet de toekomst van winkelen zullen worden, zullen pure players ook nooit in hun eentje het retailbeeld van de toekomst bepalen. Het zal een gezonde mix worden van stenen winkels, afhaalpunten, servicebalies en webwinkels. Omnichannel dus. En dat het steeds meer die kant opgaat, blijkt bijvoorbeeld wel uit het feit dat Albert Heijn steeds meer bol.com-afhaalpunten opent en dat ook Coolblue op het offline vlak lekker aan het uitbreiden is. En pop-upstores zijn natuurlijk ook een vorm van omnichannel en iets zegt ons dat we ook in 2014 veel pop-upstores zullen zien verschijnen in het straatbeeld.

In 2014 meer groei? Of een grote consolidatie- en faillissementenronde?
Als we kijken naar de veranderingen in de Twinkle100, de jaarlijkse lijst van Nederlands honderd grootste webwinkels, dan lijkt het wel alsof de grootste spelers verder groeien, terwijl de kleintjes verder weg zakken.

En met de recessie die vorig jaar eindelijk was afgelopen, zijn we benieuwd wat de veranderde economische tijden met de ecommerce-sector zullen doen. Gaan we met z’n allen meer investeren? Worden er grote overnames gedaan? Gaan consumenten online meer uitgeven? Of zullen er toch nog een aantal bekende spelers sneuvelen? Zullen er in 2014 grote buitenlandse spelers op onze markt toetreden, en zo ja, wat zou daar het effect van zijn?

In 2013 gingen onder andere elektronicaketen Block failliet en legde ook computerwebwinkel Salland het loodje. Momenteel gaat het niet echt lekker met ECI/Cosmox en wie weet wat het faillissementsmonster het komende jaar nog meer op het menu heeft staan? De V&D zou het wel eens moeilijk kunnen gaan krijgen, omdat ze zich in onze ogen nog steeds niet echt genoeg kunnen onderscheiden online. Terwijl de Bijenkorf het door de reorganisatie in 2013 het juist wel zal gaan redden, zo verwachten wij.

Vervaging ecommerce
2014 zou ook wel eens het jaar worden waarin we langzaam maar zeker de definitie van ecommerce lichtjes zullen herzien. Want wat is ecommerce nu eigenlijk en moeten we al die andere commerce-vormen blijven onderscheiden? Vorige maand vroegen we ons al terecht af: wanneer is iets nu eigenlijk koop op afstand? Is dat alleen als je via een webwinkel verkoopt?

Of geldt het ook voor producten die consumenten via een zuil of tablet in de winkel bestellen? En begeeft Netflix zich in de ecommerce-branche? En Google Play? En wat te denken van bijvoorbeeld het Nederlandse spel Online Soccer Manager, dat veelvuldig premium-abonnementen online verkoopt? Zijn die ook allemaal ecommerce? En zo ja, welke positie nemen ze dan in in de Twinkle100? Als de definitie van ecommerce nu al zo lastig te vinden is, zou het dan niet kunnen dat ecommerce in Nederland afgelopen jaar al geen tien maar misschien zelfs al vijftien miljard waard was en dit jaar met een mogelijke komst van online food-verkoop, al richting de twintig kunnen groeien?

Je ziet, er is genoeg te schrijven, te filosoferen en te voorspellen over 2014. We zijn benieuwd wat jouw visie is over komend jaar. Wat denk jij dat er gaat gebeuren in de branche of misschien wel met je eigen webwinkel?

Tags

Reacties