menu

Onze visie op Kassa vs PayPal

PayPal in Kassa - onze visieOp 26 maart zond Kassa een item uit over betalingsprovider PayPal. Deze zou volgens het programma van de VARA onvoldoende veiligheid bieden. Klanten zouden de dupe raken door allerlei fraudeurs. Klinkt als een enorm drama natuurlijk maar wat is hier nu allemaal echt aan de hand? 

Voor wie het niet gezien heeft: In het programma van de VARA stelt Kassa vast dat PayPal onvoldoende veilig is. Criminelen kunnen te gemakkelijk misbruik maken van (met name nieuwe) klanten die door de betalingsprovider niet goed op de hoogte worden gehouden van gevaren. PayPal komt ook aan het woord en verdedigt zich door te zeggen hoeveel aandacht ze besteden aan de veiligheid van deze vorm van betalen. Zie hier het hele filmpje:

Get Microsoft Silverlight
Meer mogelijkheden en info op de website van Kassa zelf.

Tenenkrommend zitten kijken
Zelden heb ik mij zo zitten frustreren aan een programma dat iets bespreekt over ecommerce. Allereerst klopt de helft van het onderzoek van Kassa niet. Ze hebben duidelijk geen idee wat er op het internet gebeurt en hebben maximaal een half uur onderzoek gedaan voor ze via een TV-uitzending honderdduizenden mensen vals voorlichten.

Wat is er gebeurd? Een klant klaagt over het feit dat ze een dure camera heeft verzonden naar een Nigeriaan die het hoogste had geboden op haar advertentie op een online marktplaats. De koper claimde het geld al te hebben overgemaakt en in een e-mail leek dit ook te zijn gebeurd.

De e-mail was uiteraard gewoon vals. Het geld is nooit overgemaakt. Vervolgens heeft Kassa zelf een account aangemaakt en ook een camera te koop gezet op die marktplaats. In korte tijd kregen ze een hoog bod dat ook al leek op oplichting! Want ook deze claimde dat er geld via PayPal was overgemaakt terwijl dit niet gebeurd was.

‘PayPal moet waarschuwen!’
Kassa claimt dat PayPal dus duidelijk grootschalig in gebreke is. Het bedrijf zou te weinig doen aan deze valse berichten. Ze moeten op zijn minst nieuwe klanten informeren dat er zoiets bestaat als valse beloftes per e-mail.

Je zou verwachten dat PayPal vervolgens Kassa alle hoeken van de kamer laat zien want we hebben het hier over het plegen van een strafbaar feit dat buiten PayPal omgaat. Je zou verwachten dat de eerste zin van PayPal is dat Kassa dus allereerst iets moet nuanceren. Niet het systeem van PayPal is onveilig zoals de presentatrice strijdlustig claimt, maar de naamsbekendheid van PayPal wordt gebruikt voor e-mailfraude.

Tenslotte claimt de verkoper betaald te hebben maar het is duidelijk dat hij liegt en mogelijk niet eens een PayPal account heeft en dus heeft PayPal er eigenlijk weinig mee te maken. Als ik per e-mail beloof dat ik via mijn bankrekening geld heb overgemaakt en ik stuur een fake kopie van mijn rekeningafschrift dan heb je hetzelfde verhaal. Komt trouwens ook met grote regelmaat voor maar het onderzoek van Kassa was niet zo uitgebreid dus ze vallen enkel en puur PayPal aan.

Maar goed. Er is dus een e-mail verstuurd en het lijkt of die door PayPal is gestuurd. Dan zou je verwachten dat de verkoper allereerst slim genoeg is om een beetje onderzoek te doen naar de koper en dat de verkoper als deze net vandaag klant is geworden van PayPal, vervolgens slim genoeg is om even in te loggen in het systeem van PayPal om te zien of de betaling ook echt is overgemaakt. Dan ben je er al. Daarnaast lijkt het mij dat dat niet de betalingsprovider, maar de marktplaats die deze vorm van fraude faciliteert, de klanten waarschuwt voor oplichting. En verder is dit overduidelijk een strafbaar feit.

Helaas doet PayPal niets van dit alles. Een ogenschijnlijk wat nerveuze marketingman dreunt zijn vooraf ingestudeerde regeltjes op waaruit moet blijken dat PayPal heel erg zijn best doet om alles veilig te houden. Als ik deze vorm van betalen nog niet had ontdekt had ik na deze nerveuze marketingman alleen onthouden dat er ‘iets vaags gebeurde… met PayPal… op het gebied van veiligheid….

Als die man het stuk niet had voorbereid of vooraf ingestudeerde zinnetjes had opgedreund, en echt eerlijk had durven zijn, had hij waarschijnlijk iets geantwoord als: “Mevrouw… kijk eens naar die e-mail daaronder.. iemand verkoopt u Viagra, en in de e-mail daaronder heeft u een loterij gewonnen als u alleen even uw bankgegevens invult in de bijlage. Gelooft u dat ook? Vertelt een huisarts, als u zich bij een nieuwe praktijk inschrijft, u ook dat u online geen Viagra moet kopen?”

Maarja PayPal durft in het programma niet te zeggen dat deze nieuwe klant eigenlijk gewoon een beetje naïef heeft gereageerd. Jammer. Want door de slechte reacties van PayPal hoor ik nu meerdere mensen op internet zeggen dat er ‘iets mis is met de veiligheid van deze provider.’

Gewoon ‘ouderwetse e-mailfraude’
Fraude per e-mail is helemaal niet nieuw. Ook helemaal niet iets dat beperkt blijft tot PayPal. Al met al is het enige dat PayPal duidelijk kan maken, is dat wat hier is gebeurt allemaal niets met het systeem zelf te maken heeft maar enkel en alleen met e-mailfraude.

Als je inlogt bij PayPal is het direct duidelijk dat er helemaal geen geld is overgemaakt. Een e-mail moet je niet direct zien als bevestiging. Daarnaast moet je bij de wat producten die wat fraudegevoeliger zijn, iets meer opletten. Als je allereerste transactie op een online marktplaats, met een voor jouw nieuwe betalingsprovider, direct een dure camera van enkele honderden euro’s betreft, (knap staaltje onderzoek Kassa!) ben je ook wel iets te makkelijk voor fraudeurs. Wij hebben vorige week een tafeltennistafel gekocht op diezelfde marktplaats met dezelfde betalingsprovider maar zijn echt geen fraudeur tegengekomen hoor.

Maar het meest aparte is eigenlijk nog wel dat Kassa hierin PayPal aan de kaak stelt. Want voor de consument is het toch echt een van de meest betrouwbare partijen. Helaas gaat Kassa in de uitzending niet in op mensen die iets met iDeal of een eenmalige machtiging online iets kopen, geld overmaken en hun artikel nooit toegezonden krijgen. Een vorm van fraude die in Nederland eigenlijk vele malen groter is…..

Tags

Reacties