menu

Onze terugblik op 2013

Onze terugblik op 2013Gelukkig nieuwjaar! Waarmee we een mooi en bewogen jaar voor de ecommerce afsluiten. Er zijn een aantal webwinkels gesneuveld, er stonden weer nieuwe helden op en ondertussen veranderden er weer allerlei belangrijke variabelen die de markt beïnvloeden. Kijk jij even met ons mee terug op het afgelopen jaar?

Het jaar begon met het goede nieuws van onze zuiderburen dat de Vlaamse overheid meer steun wil gaan bieden aan (startende) ondernemers die meer willen doen met social media, ecommerce en mcommerce. Daarnaast hadden we een interview met Sligro, die bekendmaakte op een online omzet van boven de 1 miljard euro(!) te mikken.

Hoe presteerden de kleinere webwinkels?
Zelf voerden we ook wat onderzoekjes uit dit jaar. Zo keken we eens niet naar de grootste webwinkels, maar naar wat de kleinere webwinkels – de ‘bottom 10’ uit de Twinkle100 – deden op het gebied van bijvoorbeeld klantenservice. Zo vielen Hunkemöller (die ons mailden nadat we de bestelling niet hadden voltooid) en ReplaceDirect (die als enige een link naar hun Twitter-profiel op de contactpagina hadden geplaatst) ons in positieve zin op. Enkel maanden later keken we ook naar wat deze tien webwinkels deden op het gebied van bezorging. en daarbij moesten we helaas toch concluderen dat de klant nog weinig zelf te kiezen heeft wat betreft bezorgtijden en dat het haast niet mogelijk is om iets te bestellen zonder een account te hoeven aanmaken.

2013 was het ook het jaar waarin we begonnen met zogeheten themamaanden. Januari beet de spits af met de maand van de klantenservice en dat was voor ons een uitgelezen kans om eens te kijken wat webwinkels nu doen met klachten van consumenten. Een thema waar we dit jaar nog vaak op terug zouden komen, onder andere met de Media Markt en hun rare retourregels

Weer een boel ecommerce-evenementen bezocht
Uiteraard struinden we ook met enige regelmatig ecommerce gerelateerde beurzen en evenementen af. (Kijk in onze agenda om te zien welke events er plaatsvinden en of wij daar bij zijn!) Een bezoekje aan de Webwinkel Vakdagen kon in ieder geval niet ontbreken. Wij waren er beide dagen en maakten zelfs een kort impressiefilmpje zodat iedereen kon zien hoe druk het was en hoe de stands dit jaar waren opgebouwd.

Verder schreven we over de zeven dingen die jouw klanten willen, hoorden we Klarna zeggen dat ze vertrouwen hadden in de ‘downfall van iDeal’ en ontdekten dat zo’n kekke carrousel in je webwinkel eigenlijk helemaal niet zo’n goed idee is… Ook gingen we dit jaar verder met ons onregelmatig terugkerende thema ‘X en ecommerce’, waarbij we keken naar een bepaalde branche om te kijken wat die doet op het gebied van ecommerce.

Beloftes en babes
In 2013 ontdekten wij dat webwinkels als Bol.com, Bruna, DigiDingen en Groupon er nogal een handje van hebben om consumenten iets te beloven wat ze nooit helemaal kunnen waarmaken. Puur voor de fun keken we naar hoe tien bekende Nederlandse webwinkels er 10 jaar geleden uitzagen en hielden we natuurlijk weer de ’14 Mooiste Webwinkeliers’-verkiezing!

Wij haalden dit jaar Webshop Wednesday naar het midden van het land en die beslissing bleek een juiste te zijn, want de edities in Utrecht zijn altijd razend populair en goed bezocht. In oktober van dit jaar hadden we weer tijd voor onze eigen ecommerce-evenement, namelijk de Ecommerce Run 2013. Deze editie was zelfs nog een groter succes dan de eerste in 2012, wat mede mogelijk werd gemaakt door hoofdsponsor PayPal!

Buitenlandse webwinkels, ter inspiratie
Dit jaar schreven we ook regelmatig over buitenlandse webwinkels, die wellicht als inspiratie konden dienen op basis van hoe ze hun branche betraden, hoe ze social media optimaal wisten in te zetten of gewoon omdat ze een uniek product wisten te verkopen. Zo schreven we bijvoorbeeld over brillen-webwinkel Warby Parker, dat vaste prijzen hanteert voor al hun brillen, zodat klanten niet meer naar de prijs kijken, maar zich kunnen focussen op wat ze mooi vinden. Ook hadden we het over Gentology, een curator-webwinkel waarbij beroemdheden allerlei producten aanprijzen. En wat te denken van die grote internationale spelers Google, eBay en Amazon die driftig aan het experimenteren zijn met same-day-delivery? Reken maar dat dit in ons land nog veel meer navolging zal krijgen.

En wat dat laatste betreft: we hebben nu teruggeblikt op 2013, maar zijn ook zeker dit jaar weer van de partij met het laatste ecommerce-nieuws. Same-day-delivery als standaard bezorgoptie, drones, betalen met bitcoins, we zullen er zeker ons licht over laten schijnen. Maar voor nu zijn we erg benieuwd naar wat 2013 betekende voor jouw webwinkel(s). Hoe verliep dit jaar, welke pieken en dalen waren er en wat ging er anders dan je had verwacht? Laat het ons weten in de reacties hieronder en hopelijk zien we jullie ook dit jaar weer terug op Webwinkel Weblog!

Dirkjan & Henoch

Tags

Reacties