Ontwikkelingen in mobiel betalen en NFC

door Redactie. Over betalen met de tags , . 7.870 keer bekeken.

mobiel betalen en NFCNFC (near field communications) waar ook vormen van mobiel betalen onder vallen, is al een tijdje onderwerp van gesprek. PayPal is er al een tijdje actief in en ook de grote creditcards denken dat het betalen met NFC technieken op den duur een belangrijke betaalmethode wordt. Zetten eerder al American Express en Mastercard de eerste stappen, nu volgt ook Visa.

Creditcards en NFC
American Express kwam met een eigen digitaal betalingsproduct, Serve, en sloot recentelijk deals met zowel Foursquare als Facebook. Concurrent Mastercard waagde zich ook in de ‘near field communications’-sector en ging een partnership aan met Google voor diens Google Wallet en kocht afgelopen herfst voor meer dan een half miljard dollar de Engelse payment-serviceprovider DataCash.

Visa kan dan natuurlijk niet achterblijven. Het investeerde in startup Square en kocht PlaySpan, waarmee gamers virtuele voorwerpen kunnen kopen, en het mobiele betalingsbedrijf Fundamo.

Near field communications
‘Near field communications’, kortweg NFC, zal een steeds grotere rol gaan spelen, aangezien men steeds meer mobiel doet. In de toekomst moet het dus veel meer mogelijk zijn voor mensen om in een stenen winkel met behulp van de smartphone te betalen. Android-telefoons zoals de Nexus S worden al standaard geleverd met een ingebouwde NFC-chip.

Visa heeft kortgeleden het mobiele portemonnee-netwerk ISIS vergezeld, een joint venture opgericht door AT&T, T-Mobile en Verizon. Ook MasterCard, American Express en Discover zijn hierbij aangesloten. De bedoeling is dat PayWave, Visa’s eigen NFC-oplossing, binnenkort geïntegreerd wordt met de ISIS-portemonnee. Het bedrijf zoekt hiernaast naar nog meer mogelijkheden om NFC te integreren in haar mobiele betalingsstructuur.

NFC gaat creditcard vervangen
Bill Gajda, hoofd van de afdeling mobiele innovatie, denkt dat NFC voor een boel mensen de fysieke creditcard zal vervangen, maar dat het nog lang kan duren voordat het in de plaats komt voor alle vormen van betaling.

Een groot deel van Visa’s mobiele betalingsstrategie heeft betrekking op de digitale portemonnee en het mobiele web. Als de e-commerce steeds meer via mobieltjes plaatsvindt, dan ontstaat steeds meer de behoefte aan een simpele, éénkliks-afrekenmethode via diezelfde mobiel. PayPal doet al goede zaken in die sector en Visa denkt dat er wel ruimte is voor meer spelers in de markt.

Realtime aanbiedingen en spaarpunten
In mei kwam Visa met plannen voor een digitale portemonnee. Hiermee zou je via je mobiele telefoon toegang hebben tot je in winkels verkregen spaarpunten, je creditcards en meer als je op het punt staat om een aankoop te doen.

Realtime aanbiedingen lijkt de laatste tijd het toverwoord, en zo ook voor deze nieuwe technieken. Het laatste deel van Visa’s mobiele strategie komt erop neer dat het bedrijf diensten wil bieden die de gebruikerservaring verbeteren, zoals real-time alerts, relevante service en aanbiedingen op basis van waar de klant zich begeeft.  Wat dat laatste betreft hebben ze al geëxperimenteerd in een samenwerking met webwinkel The Gap. Via sms werden klanten op de hoogte gebracht van kortingen bij winkels bij hen in de buurt.

Volgens Gajda zijn er wereldwijd twee miljard mensen die een telefoon hebben, maar geen bankrekening of creditcard. Juist die groep kan heel interessant zijn voor Visa, als het zich wil storten op de markt van mobiele betalingen en digitale portemonnees. Met de hulp van startup Square kunnen ook kleine bedrijven die nog geen creditcards gebruiken gemakkelijker deze stap maken en zo verder groeien.

Verplinterde markt de grootste uitdaging
De grootste uitdaging in de mobiele betalingsmarkt is de enorme versplintering in deze industrie. Met al die verschillende mobiele besturingssystemen, speciaal vervaardigde mobieltjes, applicaties en dergelijke, is het een lastige, maar interessante uitdaging voor Visa om de ontwikkelingen bij te kunnen houden.

Tags

Deel

Verder lezen

Reacties