Online uitgaven in eerste half jaar 2022: €16,1 miljard

Online uitgaven in eerste half jaar 2022: €16,1 miljard

Nederlandse consumenten gaven in het eerste half jaar van 2022 online 16,1 miljard euro uit. Dit is een groei van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Er worden vooral meer diensten online verkocht.

In het eerste half jaar werden in totaal 168 miljoen aankopen online gedaan door consumenten in ons land. Dit blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org. Het onderzoek werd uitgevoerd door GFK.

Online aankoop producten €5,3 miljard waard

In totaal waren de online aankopen van producten 5,3 miljard euro waard, wat hoger is dan er online besteed werd aan producten voor corona. Toch nam het aantal online aankopen van producten in de eerste twee kwartalen af met 14 procent ten opzichte van vorig jaar.

‘Consumenten zijn gewend geraakt aan online.’

“Consumenten zijn gewend geraakt aan online. Men kiest weer vaker voor een combinatie van on- en offline kopen”, vertelt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. “De belangrijkste uitzondering op de krimp is te zien bij de categorie Food/Nearfood. Online boodschappen doen blijft populair.”

Sterke groei online verkoop diensten

Met name de online verkoop van diensten groeide hard in het eerste half jaar van 2022. Pakketreizen groeiden met 129 procent en de verkoop in de categorie Tickets voor Attracties & Evenementen groeide met 104 procent ten opzichte van Q2 2021.

‘In totaal werd €2,5 miljard euro besteed aan diensten.’

Gemiddeld gaven consumenten ook meer uit in deze categorieën. In totaal komen de diensten in Q2 dit jaar uit op een hoger bestedingsniveau dan voor corona, namelijk 2,5 miljard euro (in 2019 was het totaal in Q2 nog 2,3 miljard euro).

Gebruik smartphone toegenomen

Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat één op de drie online aankopen via een smartphone gedaan werd in het eerste half jaar. Consumenten shoppen voornamelijk via hun mobiel in de categorieën Food/Nearfood, Tickets voor Attracties & Evenementen en Kleding. Met 51 procent van de online aankopen blijft de laptop het belangrijkst, al is dit 4 procent minder dan vorig jaar.

iDEAL blijft meest populair

De online bestellingen werden vooral afgerekend met iDEAL (70 procent). Op de tweede plaats staat de creditcard (8 procent). In het eerste half jaar werden bovendien meer mobiele aankopen met iDEAL afgerekend (72 procent) dan een jaar eerder in diezelfde periode (68 procent). Dit komt voornamelijk door de toename van het gebruik van iDEAL in de categorie Food/Nearfood.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten