menu

Online shoppers zijn ongeduldig

Online shoppers zijn ongeduldigMensen die online bestellen geven het na vier minuten op als ze in die tijd niet langs de ingebouwde beveiligingsopties, zoals identiteitscontroles, geraken. Meer dan vier op de tien consumenten heeft wel eens een transactie gestaakt omdat het afrekenen te lang duurde.

Bijna net zoveel mensen gingen linea recta door naar de concurrent, nadat ze gefrustreerd raakten door de lang durende bestelprocedure. Het ongeduld bleek volgens onderzoek van Experian het grootst in de online game-sector, waar mensen gemiddeld drie minuten blijven wachten voordat ze hun geplande aankoop links laten liggen.

Als we kijken naar leeftijdsgroepen, dan blijken vooral de jongvolwassenen weinig geduld te hebben. Van de mensen jonger dan vijfendertig jaar verlaat 13% regelmatig het winkelwagentje als het hen te lang duurt. Dit tegenover 10% van de 35- tot 54-jarigen en 8% van de 55+-ers.

Consumenten zijn een stuk toleranter als het aankomt op internetbankieren; ze zijn dan bereid om haast net zo lang online te wachten als offline, in een bankfiliaal. Ondervraagden bleven soms wel vijf minuten wachten als ze zich aanmeldden voor online bankieren, daar waar het offline soms wel zo’n zes minuten kan duren. Ook de online reissector en verzekeringen waren branches waar mensen bereid waren iets langer dan normaal te wachten.

Identiteitscontroles zijn natuurlijk in het belang van zowel de consument als de webwinkelier, maar ze kunnen wel aardig wat tijd kosten. Kostbare tijd als blijkt dat de consument niet altijd die moeite kan opbrengen en dus het winkelwagentje verlaat of naar de concurrent stapt. Al met al zijn het vrij verontrustende cijfers, zo voor de drukke kerstmis-periode waarin de concurrentiestrijd onder webwinkeliers nog heviger zal woeden.

 

Uit eerder onderzoek bleek al dat de online consument soms erg ongeduldig kan zijn. Meer dan negen op de tien ondervraagden gaf aan naar de concurrent te gaan en de desbetreffende webwinkel niet meer te zullen bezoeken als ze niet goed geholpen zijn.

Tags

Reacties