‘Online shoppers steeds meer tevreden over aankoopproces’

‘Online shoppers steeds meer tevreden over aankoopproces’

Europese online shoppers kopen 11,3 procent van hun aankopen online. En daar zijn ze eigenlijk best tevreden over! Andere productgroepen groeien sneller maar fashion is nog altijd de grootste productgroep. Zo’n 20 procent van de online winkelende Europeanen koopt fashion-gerelateerde artikelen online. Deze aankopen vinden in toenemende mate buiten de landsgrenzen plaats. Onduidelijkheid rond de logistiek blijft de grootste drempel.

Nog altijd neemt het aantal mensen toe dat online aankopen doet, zo blijkt uit het halfjaarlijkse onderzoek dat Kantar TNS eerder dit jaar uitvoerde in opdracht van DPD. Fashion is Europees gezien nog altijd de grootste productgroep waarin online aankopen worden gedaan. Schoenen is een van de snelstgroeiende categorieën. Interessant daarbij is dat 78 procent van de mensen die online aankopen heeft gedaan, ook de intentie heeft om in andere productcategorieën online te gaan shoppen.

‘6% bereid om fashion weer offline te kopen’

En dat is niet zonder reden. Online shoppen wordt steeds normaler, ook in andere Europese landen. Daarnaast wordt online shoppen als steeds prettiger ervaren. 4 van de 5 online shoppers geeft aan dat de laatste online aankoop zeer prettig is verlopen. Slechts 6 procent van de online shoppers geeft aan dat het bereid is om fashion weer offline aan te kopen.

‘4 op de 5 zou vaker shoppen bij duidelijkere en flexibelere levertijd’

Uiteraard checkte DPD ook de tevredenheid bij de logistiek. 4 op de 5 shoppers zou vaker online bestellen als ze de leverdatum zelf konden kiezen en er hierbij een exact tijdslot van 1 uur werd aangeboden. Ook vind 82 procent dat same day vaker aangeboden zou moeten worden, wil 81 procent van de ondervraagden kunnen kiezen tussen verzendmethodes, en zou 79 procent meer online aankopen doen als avondlevering tot de mogelijkheden behoorde.

Belangrijke drempels voor de online aankopen zijn verborgen kosten zoals de verzendkosten, en dat producten duidelijk gepresenteerd worden, zowel in beeld als tekst. Een te technische website, lastige retourprocedures of retourkosten worden als de grootste barrieres ervaren.

Nederlandse webshops doen er goed aan deze drempels snel weg te nemen, want online shoppers kijken steeds vaker over de grens. 54 procent doet dat al en is daar ook tevreden over. Het zijn juist de ‘heavy users’ die veel in het buitenland bestellen en 81 procent daarvan koopt zelfs meer dan 20 procent van zijn online artikelen online. Van de 46 procent die het nog niet doet, is 31 procent dat wel van plan. De meeste buitenlandse aankopen van Europeanen vinden plaats bij Europese webshops. Gezien het marktaandeel van fashion en de naamsbekendheid van enkele grote spelers, zijn het vooral de reuzen die steeds meer marktaandeel naar zich toetrekken. Wel wordt er ook steeds meer vanuit China gekocht. Aankopen in de Verenigde Staten zijn juist iets afgenomen in het eerste halfjaar van 2017.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten