Fraude en veiligheid, wat vindt de consument?
Het Amerikaanse Ponemon Institute publiceerde onlangs een onderzoek naar de mate waarin online shoppers zich zorgen maken over internetfraude, en welke maatregelen hen een veiliger gevoel zouden geven bij het winkelen online.
Uit het onderzoek bleek dat 43% van de respondenten wel eens slachtoffer is geweest van online fraude. Een groot deel van de Amerikaanse consumenten maakt zich zorgen over fraude via het internet, 80% gaf aan bezorgd te zijn hierover. Er zijn twee stappen die websites volgens de respondenten zouden moeten nemen om te zorgen voor meer veiligheid bij online transacties: 83% geeft aan dat bedrijven zich in zouden moeten zetten voor een betere preventie tegen het stelen van persoonlijke informatie door fraudeurs. 78% Pleit voor het gebruik van nieuwe technologieën ter verbetering van online identificatie. Slechts 21% geeft aan bereid te zijn meer persoonlijke informatie te geven om zichzelf te identificeren.
Hieruit blijkt dat de consument wel een veiligere omgeving zou willen voor het winkelen online, maar in ruil hiervoor liever niet meer persoonlijke informatie vrijgeeft. Veel online shoppers lijken ook het onthouden van wachtwoorden en antwoorden op vragen beu te zijn. De tijd lijkt dus rijp om te zoeken naar nieuwe methodes van identificatie door gebruik van nieuwe technologieën.
Een oplossing zou bijvoorbeeld kunnen liggen in het gebruik van ‘device fingerprinting’. Bij deze manier van identificeren wordt een uniek pakket van eigenschappen voor elke computer vastgesteld. Aan de hand van instellingen en codes verbonden aan de betreffende computer kan deze op afstand herkend worden tijdens een online transactie. Dit zou fraude kunnen bemoeilijken en online identificatie gemakkelijker maken. Fraudeurs hebben immers niet meer genoeg aan iemands persoonlijke gegevens voor het stelen van een identiteit, en de consument hoeft geen wachtwoorden of antwoorden op geheime vragen te onthouden. Van de respondenten zegt 69% open te staan voor deze techniek, 65% hiervan geeft als belangrijkste reden hiervoor aan dat het meer gemak op zou leveren omdat ze op deze manier minder hoeven te onthouden.
De complete resultaten van het onderzoek kunt u hier opvragen.
Reacties