menu

Online shoppen over de grens vaak lastig

Uit onderzoek in opdracht van de Europese Commissie bleek dat online shoppers vaak tegen problemen aanlopen bij het doen van aankopen op buitenlandse websites.

Het onderzoek werd uitgevoerd met behulp van mystery shoppers. Deelnemers in alle EU landen zochten online naar honderd verschillende producten, van dvd’s tot wasmachines. Zij letten hierbij op het gemak waarmee ze iets in een ander land konden bestellen en de verschillen in prijs met webwinkels in hun eigen land. In totaal werden bijna 11 duizend transacties verricht.

Gebleken is onder meer dat de shoppers via het internet toegang kregen tot veel producten die ze in eigen land niet zouden kunnen bestellen. In 13 EU landen konden de consumenten minstens 50 procent van de producten waarnaar ze op zoek waren niet vinden in eigen land, maar wel over de grens.

Daarbij konden ze vaak aanzienlijke besparingen doen door buiten de eigen landsgrenzen te shoppen. In 13 van de 27 landen konden de mystery shoppers in een andere EU-land een aanbieding vinden waarmee ze ten minste 10 procent bespaarden op de prijs van minstens de helft van de producten. Hierbij werden extra kosten voor de bezorging meegerekend.

Maar liefst 61 procent van de bestellingen die in een andere EU land geplaatst werden mislukte. Dit kwam vooral doordat de verkoper weigerde te leveren aan het betreffende land of onvoldoende mogelijkheden bood voor betalingen vanuit het buitenland.

Online shoppers die wonen in Letland, België, Roemenië en Bulgarijë hebben het het zwaarst. Deze landen hebben de minste mogelijkheden om grensoverschrijdende aankopen te doen online.

bron: Bull Marketing

Tags

Reacties