Online omzet bijna 24% hoger in 2021

Online omzet bijna 24% hoger in 2021

In het afgelopen jaar was de online omzet in ons land 23.6 procent hoger dan in 2020. De omzet van multichannel-spelers groeide het hardst: met 29.4 procent. De online omzet groeide harder dan de omzet van fysieke winkels. Toch is de groei van de online omzet aan het afzwakken, want in 2020 bedroeg de groei nog bijna 44 procent.

Omzet multichannel-spelers groeide 29%

Dit blijkt uit cijfers van het CBS, dat jaarlijks een rapport publiceert over de omzet in de detailhandel. In het tweede kwartaal van 2021 bleek al dat de online omzet minder hard groeide dan wat eerder sinds het uitbreken van de coronacrisis gebeurde. Over het hele jaar was de online omzet 23.6 procent hoger dan in 2020.

‘De omzet van webwinkels was 19% hoger dan een jaar eerder.’

Webwinkels zagen hun omzet groeien met 18.9 procent in vergelijking met een jaar eerder. De omzet van multichannel-spelers groeide harder, met 29.4 procent. In 2020 was dit anders: toen groeide de omzet van webwinkels met 36 procent en die van multichannel-spelers met meer dan 50 procent.

Omzetgroei fysieke winkels blijft achter

Hoewel de online omzet minder hard is gegroeid dan in 2020, laat het rapport van het CBS wel zien dat de omzetgroei van fysieke winkels kleiner is. De omzet van winkels in non-food groeide met 2.5 procent, maar het volume was 0.2 procent lager dan in 2020. Dit grote verschil is te verklaren door het sluiten van de winkels tijdens de lockdowns van het afgelopen jaar.

Kledingwinkels, schoenenwinkels en drogisterijen hebben een hogere omzet gemaakt dan in 2020. Winkels in consumentenelektronica, winkels in meubels en doe-het-zelfartikelen juist een omzetverlies boekten in 2021, zij haalden in 2020 nog recordomzetten.

Omzet detailhandel groeide in december 6%

In totaal groeide de omzet van de detailhandel in 2021 4.4 procent, waarbij winkels in voedings- en genotmiddelen een omzet van 0.6 procent meer dan in 2020 haalden. Daarnaast is het opvallend dat de detailhandel in december een omzet van 6.2 hoger haalde dan in december 2020.

‘De online omzet was in december 2% hoger dan een jaar eerder.’

De omzet van de non-foodsector groeide met 14.5 procent, terwijl de omzet van de foodsector in december 1.3 procent lager was dan het jaar ervoor. Online was de omzet 2.1 procent hoger dan het jaar ervoor.

 

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten