Online food in België aan vooravond van sterke groei

Online food in België aan vooravond van sterke groei

Voeding en bijbehorende producten is in België nog maar weinig vertegenwoordigd online, maar daar zou zeer snel verandering in kunnen komen. Inge Zeeuws van GfK Belgium denkt zelfs dat deze productcategorie van 1 naar 5% van de totale omzet kan groeien aan het eind van dit jaar.

Zeeuws deed de uitspraken tegenover Gondola. De researchdirecteur analyseerde de resultaten van de BeCommerce Market Monitor die eerder deze maand nieuwe cijfers over de Belgische ecommerce onthulde. Tijdens het eerste kwartaal van dit jaar werd er 2,3 miljard euro online uitgegeven in ons land, al zijn food en nearfood (aanverwante producten zoals aluminiumfolie en koffiefilters) daarin nog ondervertegenwoordigd.

Maar daar kan volgens Zeeuws dus op korte termijn al verandering in komen. “Zodra de consument de weg gevonden heeft en zijn positieve ervaringen deelt met anderen, zal dat een opwaartse spiraal teweegbrengen. Daarom schat ik de kans groot dat tegen het einde van het jaar 5 procent van de omzet in de food & nearfood online wordt gerealiseerd”, zo vertelde ze. Al heeft ze wel wat op te merken over dat percentage. “Het is nog steeds zeer klein, zeker als je dat vergelijkt met de media. In die categorie is de online omzet bijna 50% van de totale omzet.”

Eerder ophalen dan laten bezorgen

Zeeuws vraagt zich hardop af of meer Belgen hun boodschappen thuis zullen laten bezorgen als deze industrie inderdaad flink zal groeien online. “Ik denk dat de meeste van hen hun boodschappen eerder zullen ophalen. Ze moeten immers betalen voor de thuislevering en ze moeten thuis zijn om ze te kunnen ontvangen”, zo luidt haar berenedering.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten