menu

Online back to school periode

In augustus beginnen de scholen weer en dat betekent weer tientallen hippe agenda’s, etuis, rugzakken en broodtrommels bij de V&D, Hema en andere warenhuizen. De zogenaamde back-to-schoolperiode staat garant voor een stijging in de verkoop van kantoor- en schoolartikelen. Wij keken bij welke webwinkel je als scholier het beste je slag kan slaan.

Back-to-school in Amerika

Volgens de Customer Growth Partners zal er in Amerika in totaal aan back-to-school-spullen 6,2% meer verkocht worden dan vorig jaar, wat duidt op de grootste groei sinds 2006. Craig Johnson, directeur van het onderzoeksbureau, meent dat de onverwacht hoge verkoopcijfers van juni het bewijs vormen dat er een verandering gaande is. “Mensen gaan weer geld uitgeven. Dit is een voorteken voor een goed back-to-school seizoen en een goed vakantieseizoen. We zien een opleving van dit soort uitgaven."

De National Retail Federation verwacht dat er ongeveer eenderde van alle back to schoolspullen online verkocht wordt dit jaar. Daarmee is deze omzet – K-12 en collegeartikelen worden samen op een omzet van 69 miljard dollar geschat – de grootste online belevenis na de feestdagen in december.

Back-to-school in ons land
De zomerse periode die voorafgaat aan de eerste studieweken is in de warenhuizen als vanouds gefocust op scholieren, studenten en hun ouders. Online zien we deze periode natuurlijk ook terug. Zo heeft de V&D ook dit jaar weer een aparte pagina ingericht voor de back-to-schoolgangers. Scholieren kunnen hun ‘echte rapport’ checken op basis van hun Hyves-profiel en men maakt kans op een cruiser bij aankoop van een agenda. Verder wordt er op de pagina doorgelinkt naar veel kantoorartikelen als schoolagenda’s, schrijfwaren, maar ook tassen en zelfs fietsen.

De Bijenkorf
Dat andere grote warenhuis, De Bijenkorf, heeft onder het kopje ‘school’ in de categorie ‘Kinderen’ ook aandacht voor de back-to-school-periode. Bij hen heet het echter ‘Time for school’. Op de site kan je tientallen agenda’s, rollen kaftpapier, schooltassen en gadgets kopen. Ook is het mogelijk om je eigen schoolagenda te maken.

Hema
De Hema doet online opvallend weinig met deze periode. Ze hebben permanent een categorie ‘School’, maar daar zien we niks dat specifiek is gericht op back-to-schoolgangers.

Apple
Wellicht niet de eerste winkel waar je aan denkt tijdens deze periode, maar ook de Apple Store doet wat met het begin van het schoolseizoen. Begrijpelijk, want een beetje student heeft natuurlijk een eigen laptop nodig en kiest daarvoor vaak voor een Mac. Via deze pagina kunnen zij een cadeaubon ter waarde van 75 euro krijgen die ze kunnen inwisselen in de Mac App Store, App Store en iTunes Store. Ook hebben ze een aparte pagina ingericht met andere schoolgerelateerde producten, zoals Office-pakketten, printers, rugzakken, Mac-hoezen en andere Apple-artikelen. In Amerika verwachten ze overigens dat de iPad de back-to-school-verkoop een flinke boost zal geven.

Scholierenshop
En dan is er ook nog de webwinkel Scholierenshop.nl. Logischerwijs maken ook zij gewag van de naderende back-to-schoolperiode. Zij maken reclame met onder meer de nieuwste agenda’s, rugzakken, boekenkaften en fineliners.

Prijsvergelijkers
Kijken we naar de diverse prijsvergelijkingsites, dan zien we dat geen van hen iets speciaals doet met back-to-school. Een gemiste kans, want consumenten kijken steeds meer naar goedkopere opties als het aankomt op het aanschaffen van schoolartikelen.

Dat is althans wat marketingresearchbureau NPD Group concludeert. Volgens hen is er een verandering in het consumentengedrag. “Men gaat later winkelen, is duidelijk op zoek naar waarde en zoekt naar goedkoper geprijsde opties.” Ouders zouden ook willen dat hun kinderen goed nadenken over wat ze al hebben voordat besloten wordt wat er gekocht wordt voor het nieuwe schooljaar.

Tags

Reacties