menu

Onjuiste reclamebeloftes van webwinkels

Onjuiste reclamebeloftes van webwinkelsWebwinkels worden steeds groter en succesvoller. Ze doen opeens ‘mee’. En dat betekent ook dat ze reclametijd inkopen op de radio, in kranten en tijdschriften en op tv. Maar net als de traditionele winkels maken ook webwinkels als Wehkamp, Bol.com en Bruna.nl wel eens een foutje. Door bijvoorbeeld iets te beloven wat ze nooit helemaal kunnen waarmaken.

Wehkamps slogan is ‘te absoluut’
Het meest recente geval van een webwinkel die misleidende slogans gebruikt is Wehkamp. Het maakte al een tijdje reclame met de zin ‘Vóór 22.00 uur besteld, morgen in huis’. Maar op verzoek van de Reclame Code Commissie wordt die slogan nu aangepast. De bewering zou namelijk ‘te absoluut’ zijn en niet in alle gevallen kunnen worden waargemaakt. Bijvoorbeeld in het geval als er een wettelijk verplichte kredietwaardigheidstoets moet worden gedaan of wanneer iemand een bestelling op zaterdagavond plaatst. De slogan luidt nu: “Snel bezorgd, ook ’s avonds en op zaterdag”.

Bol.com misleidt
Bol.com werd eveneens door de Reclame Code Commissie op de vingers getikt, omdat de webwinkel in de tv-reclames deed voorkomen alsof er altijd gratis verzending plaatsvond, terwijl dat in werkelijkheid enkel het geval was bij bestellingen met een waarde van ten minste twintig euro. De klacht was dan wel ingediend door directe concurrent Cosmox, die al sinds jaar en dag altijd gratis verzending aanbiedt, en daarmee hoogstwaarschijnlijk een poging van Cosmox om zichzelf nog bekender te maken bij het Nederlandse winkelpubliek, de klacht was natuurlijk wel terecht. Bol.com beweerde immers ‘verzendkosten af te schaffen’, terwijl dat in feite maar in een bepaalde situatie (men bestelt voor meer dan 20 euro) het geval was. Sowieso hield Bol.com er nogal rare regels op na omtrent gratis verzending.

Bruna.nl misleidt ook
Wehkamp en Bol.com zijn niet de enige die met reclame-uitingen in de fout ging. Zo maakte Bruna een halfjaar geleden reclame (via de radio) met het heugelijke nieuws dat ook zij aan gratis verzending doen. Dat is niet onjuist, dat dóét Bruna.nl ook echt, maar in de reclamespot zeggen ze duidelijk: “Welk boek je ook bestelt, je hebt het morgen in huis”. Bij Twinkle komen we zelfs een soortgelijke opmerking tegen van Bruna’s CEO Peter Brouwer: “We combineren 380 afhaal- en retourpunten met gratis bezorging binnen 24 uur op alle producten. Dat doet geen concurrent ons na.” Klopt, omdat niet iedere webwinkel álle producten binnen 24 uur weet te leveren. Bruna ook niet, want dit boek bijvoorbeeld krijgen we echt niet de volgende dag in huis als we het vandaag bestellen. En dus: misleidende reclameslogans.

DigiDingen misleidt wel héél erg
Via het discussieforum van consumentenprogramma Kassa kwamen we terecht op de webwinkel DigiDingen.nl, die onder andere de “Canon EOS 550D accu batterij” verkoopt. Alleen is dit geen Canon-batterij, maar een merkloos geval dat toevallig compatible is met een Canon EOS 550D-camera. Alleen wordt nergens op de productpagina gemeld dat het hier om een merkloze batterij gaat, terwijl juist overal de suggestie wordt gewekt dat deze batterij van Canon is. Dit is niet alleen iets waar bijvoorbeeld de Consumentenbond over zou vallen, maar ook wettelijk gezien mag dit gewoon niet.

Groupon maakt reclame met verkeerde gegevens
En in februari vorig jaar ging Groupon hard de fout in doordat het Nederlandse ondernemers lekker probeerde te maken met onderzoeksgegevens over Groupon-gebruikers, waaronder hun koopgedrag. Alleen gingen deze gegevens niet over Néderlandse gebruikers, terwijl die suggestie volgens de Reclame Code Commissie wel werd gewekt.

Het is dus duidelijk dat de traditionele winkels al lang meer niet de enige zijn die bewust de klant misleiden of in ieder geval de suggestie wekken dat het één het geval is, terwijl eigenlijk het ander aan de hand is. Webwinkels moeten, om hun positie in de markt te versterken of te behouden, inzetten op marketing en tsja, soms gaan ze daarbij uit de bocht. En wat dat betreft is er nog steeds niks veranderd. Of men nou offline of ofline verkoopt…

Tags

Reacties