menu

Onderzoek afhakers en verhoog je roi

Niets zo frustrerend om te zien dat je veel bezoekers krijgt welke je hele webwinkel doorsnuffelen en van alles in het winkelmandje leggen maar vlak voor het afrekenen toch om een of andere reden afhaken. Wij spraken met Charles Nicholls van SeeWhy.com een Amerikaans kantoor die webwinkels helpt met het oplossen van dit probleem.

SeeWhy.com lanceerde dinsdag 5 mei jl. het gratis ‘Abandonment Tracking Service’ waarmee ze aangeven 30% van de ‘webwinkel verlaters’ alsnog te kunnen overhalen om iets te bestellen. Hiermee zouden ze eigenlijk direct de meest succesvolle ROI software voor webwinkels hebben ontwikkeld. Want elke webwinkel eigenaar kent het probleem van ‘kijken kijken maar niet kopen’. Waar dit nu precies aan ligt wordt door de software van SeeWhy geanalyseerd.

De software is ook direct voor Nederlandse webwinkels van toepassing, alhoewel het enkel in de Engelse taal wordt aangeboden.

Ze hebben de software gekoppeld aan de resultaten van Google Analytics. Dat sinds kort een API op de markt heeft gebracht. Klinkt technisch maar betekent in de praktijk dat de uitkomsten van de software na goedkeuring gedeeld kan worden met externe software, zoals dat van SeeWhy.com. Deze onderzoeken dan je online registratieformulieren, bestelformulieren en winkelwagen en analyseren waar mensen afhaken en indien mogelijk waarom. Er zijn twee versies. Een betaalde PRO versie maar ook een gratis Lite versie om het eens te proberen.

Voorbeeld

Abandonment Tracker Free extends traditional web analytics with personal one-to-one contact.

Charles Nicholls van SeeWhy.com vertelde ons gisteren “Once you are able to understand individual buyers needs and their behaviors better then there is significant scope to make what we do much more relevant.” Of we wel in nieuwe software als dit moeten investeren in tijden van recessie is Charles Nicholls duidelijk: “
In general in a recession, marketers what to go back to basics and we’ve found a great reaction. SeeWhy Abandonment Tracker makes it very easy to do something that is otherwise hard, which we all know we should be doing anyway. And in a recession any additional revenue that can be generated from traffic is a huge bonus.”

Een bezoeker zou een koper moeten zijn. Zo simpel ligt het. Software waarmee je de kans hierop kunt vergroten zijn dan ook waarschijnlijk juist in tijden van recessie de manier om je te onderscheiden van de concurrent. We zijn dan ook benieuwd of services zoals deze ook in Nederland, waar een marktaandeel voor SeeWhy.com nog wel even zal duren, aanslaat en of er Nederlandse partijen zijn die of met SeeWhy.com gaan samenwerken, of die een Nederlandse concurrent weten te vinden. Feedback en ervaren horen we graag!

 

Tags

Reacties