menu

Ogone ziet een derde groei in Nederland

groei ogone nederland
Ogone, de marktleider onder Nederlandse betalingsproviders realiseerde
afgelopen jaar, mede door zevenduizend nieuwe aansluitingen, een groei
van 37%. Dat is echter wereldwijd dus wij gingen in gesprek over de
Nederlandse cijfers.

Ogone groeit wereldwijd
Wereldwijd verwerkte Ogone het afgelopen jaar bijna honderd miljoen online transacties. Dit is een toename van 37 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Deze transacties vertegenwoordigden een waarde van 12,3 miljard euro, een stijging van ruim 43 procent in vergelijking met 2010. De financiële groei leidde ook tot een groei in het Europees personeelsbestand van Ogone. Deze groeide van 105 in 2010 naar 130 een jaar later. Daarnaast telt Ogone nu honderd nieuwe werknemers in India door de overname van EBS (E-Billing Solutions) en het heeft recent een nieuw kantoor geopend in de VS.

Ogone in Nederland
Een wereldspeler van formaat dus maar wij waren vooral benieuwd naar de lokale cijfers. Ogone is sinds 2002 actief in Nederland en er werken in ons land ongeveer vijftien mensen. Dit zijn vooral mensen op de verkoopafdeling. Het hoofdkantoor van het bedrijf zit in België waar het bedrijf oorspronkelijk is opgestart. In ons land is de PSP marktleider als we kijken naar het aantal transacties.

Wat veel mensen niet weten is dat de zogenaamde internetkassa’s die je ziet bij de verschillende banken eigenlijk niet door de bank zelf gefaciliteerd worden, maar via Ogone lopen. Nog steeds weten de Nederlandse banken elke maand weer veel nieuwe klanten voor iDeal-transacties aan zich te binden.

“In totaal heeft Ogone, alleen in Nederland, ongeveer 200 nieuwe aansluitingen per maand. Daarvan zijn er maar 70 direct via Ogone afgesloten. Veel gebeurt nu nog via de ‘white label’-contracten van de banken. Een internetkassa van ABN is groen gemaakt. Die van ING oranje. Maar beiden lopen gewoon via Ogone”, zo vertelt Ray Bak, Country Manager van Ogone Nederland, ons als we vragen naar de Nederlandse groeicijfers.

“In Nederland heeft Ogone afgelopen jaar een groei gerealiseerd van 31%. Ongeveer vijftig procent daarvan loopt via iDeal. Dat is een ander cijfer dan Currence uitgeeft inderdaad. Dat staat nog los van de mogelijkheid van betalen via acceptgiro, zoals webwinkels als Bol.com bieden.”

Ogone kennen wij vooral als de provider voor met name de grote webwinkels. Het is een speler met veel internationale contacten en daarmee al snel interessant voor webwinkels die over de grens groeien, of een serieus volume aan transacties hebben kunnen realiseren. Zo staan op de website van Ogone namen als IKEA, Thomas Cook en Nespresso. Als ik Ray daarnaar vraag geeft hij aan dit vaker te horen.  “We zijn natuurlijk trots op klanten als Bol.com en Coolblue maar met die zeventig nieuwe aansluitingen per maand, die direct via Ogone zijn afgesloten, hebben we vooral een enorm aantal kleinere webwinkels.”

‘Starters willen óók stabiliteit, veiligheid en flexibiliteit’
De kosten voor een starter zijn afhankelijk van transactievolume en wensen, maar een aansluiting is mogelijk vanaf twintig euro per maand en vijftig cent transactiekosten. Plus driehonderd euro aansluitkosten. Dat kan mogelijk goedkoper bij concurrentie en de echte starter zal dan toch misschien minder snel voor Ogone kiezen, zo vraag ik me aan de telefoon hardop af. “Concurrenten die prijsvechten zijn vaak collecterende partijen. Daar zie je goedkope tarieven voor de iDeal-transactie maar daar komen bij sommige partijen nog wel kosten bij, zoals charge-back fees (bij creditcards) of andere verborgen kosten die niet direct bij die iDeal-transactie zijn meegenomen.”

“Als je alles doorrekent is Ogone ook financieel voor starters interessant. Daarnaast biedt Ogone veel meer dan alleen de transactie. Stel nu dat er een storing is bij internetbankieren van een bank. Ogone doet er alles aan om via andere wegen alsnog die transactie mogelijk te maken. Via andere betaaloplossingen, een (herinnerings-)email, noem maar op. Ogone is daarmee een van de meest veilige, stabiele en flexibele aanbieders voor online betalingen. Al die zaken zijn ook voor starters interessant.”

Waar Ogone zich in ieder geval onderscheidt is het feit dat het de enige PSP in ons land is die je de mogelijkheid biedt om iDeal-transacties direct op je rekening te laten storten. De klant maakt het dan direct over naar jou, en niet naar een betalingsprovider die het collecteert. Dit laatste kan wel ook bij Ogone en hier heb je die keuze dus zelf in de hand. Wel is het dan zo dat de bank er mogelijk kosten voor verrekent, dus het is niet voor iedereen even wenselijk.

Tags

Reacties