Offline adverteren, doe jij het nog?

Offline adverteren, doe jij het nog?

Als je denkt aan adverteren voor je webwinkel, dan denk je waarschijnlijk al snel aan betaalde zoekresultaten en advertenties op gerelateerde websites. Maar je kunt natuurlijk ook lekker ouderwets adverteren in kranten, tijdschriften, lokale blaadjes en met zelfgeregelde flyers en reclameboekjes. Maar werkt dit wel?

Dat is ook de vraag die Webwinkel Forum-gebruiker Vince75 zich hardop afvraagt. “Ons voornemen voor 2014 is om geen enkele euro meer uit te geven aan gedrukte media. De resultaten van de laatste twee jaar zijn bedroevend. Bij de laatste twee advertenties in een tijdschrift in onze branche hebben we een actiecode meegegeven. Response helemaal niets.”

‘Offline adverteren loont niet meer.’

Zulke negatieve ervaringen met adverteren in tijdschriften, kranten, informatieboekjes, magazines en dergelijke wordt ook door een boel andere webwinkeliers gedeeld. “Nou, ik ben er ook even klaar mee”, zo zegt Zyra. “Dan kan ik wel denken ‘ja, maar die naamsbekendheid’, maar aan de andere kant vragen sommigen er zoveel geld voor dat het niet eens meer loont. Ik zoek mijn doelgroep wel op een andere manier en dat is met braderieën en markten.”

Beter korte vakantie dan advertentie

Een andere webwinkelier is evenmin te spreken over wat ‘analoog adverteren’ oplevert. “Ik heb een advertentie van duizend euro in een glossy blad dat vorige week is uitgegeven met een oplage van honderdduizend. Een interessante kortingscode er in gezet en ook hier nog niet één bestelling. Ik had er beter een korte vakantie van kunnen houden…”

Actiecode voor gratis verzending

Ook webwinkelier Arnold Huizing is gestopt met offline reclame maken. Volgens hem levert adverteren met AdWords of AdMarkt ’tenminste nog iets op’. De ondernemer had een tijdlang flyers en foldertjes meegestuurd met bestellingen, maar dit leverde hem niks op. “Het was met een actiecode voor gratis verzending, maar daar heeft nog nooit iemand gebruik van gemaakt. Zoiets belandt vaak toch rechtstreeks met de verpakking bij het oud papier, denk ik.”

‘Offline adverteren zorgt voor meer respons op de website.’

Martijn Moes heeft iets betere ervaringen met offline adverteren, al moet daar wel bij worden gezegd dat hij pas net begonnen is. “Ik stop bij elke verkoop een flyer in de doos en als ik op een markt of ladies night sta dan leg ik de flyers daar ook neer. Ik merk aan de statistieken wel dat er meer respons is op de website, maar geen verkopen. Het is voor mij nog een beetje naamsbekendheid krijgen. En 2500 flyers voor nog geen zestig euro is nog eens het overwegen waard.” Volgens Peter Beek heeft in zijn geval het uitreiken van visitekaartjes meer effect dan in de dure bladen adverteren. “Als wij een fysieke winkel zouden hebben, dan hadden wij het wel overwogen om meer te adverteren in bladen en folders. En dan zal het vermoedelijk ook meer effect hebben.”

Mede-forumgebruiker ‘Pauwke’ adverteert op een heel andere manier. Die heeft A5-notitieblokjes laten maken die bij de orders worden gevoegd. “Vooral bij zakelijke klanten en de eerste keer een paar extra. Deze blijven vaak bij het personeel op het bureau liggen, waardoor je naam altijd in de buurt blijft. Flyers verdwijnen al snel in de prullenbak.”

Wel of geen bedrukte pennen meegeven?

Over iets soortgelijks, het meegeven van een bedrukte pen, zijn de meningen echter verdeeld. Zo kijkt Ward pas naar een pen op het moment dat die het niet meer doet. “En vanwege die negatieve user experience vind ik pennen met opdruk zo’n beetje het slechtste relatiegeschenk dat je maar kunt verzinnen.” Volgens Ricardo is dit eenvoudig op te lossen: lever gewoon deugdelijke pennen. “Gaat een pen kapot, dan is het te allen tijde door mezelf gebeurd en niet door de kwaliteit van de pen. Ik kom regelmatig een 123inkt-pen tegen, lijkt me toch prima reclame!”

Er zijn veel wisselende ervaringen met het meegeven van bedrukte artikelen.

Het moge duidelijk zijn, er zijn nogal wat wisselende ervaringen met het meegeven van bedrukte artikelen, al lijkt de ervaring met adverteren in kranten, tijdschriften en het bedrukken van flyers door de meeste webwinkeliers wel weinig positief. Wat zijn jullie bevindingen op dit vlak?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten