menu

Nut van Facebook en likes bewezen

facebookVeel webwinkeliers vragen zich nog af wat voor toegevoegde waarde een sociaal netwerk als Facebook precies kan hebben. Nieuw onderzoek kan hen wellicht over de streep trekken. Het blijkt namelijk dat mensen die bevriend zijn met iemand die Wal-Mart op Facebook leuk vindt eerder daar iets kopen dan de gemiddelde consument.

Uit data van comScore is gebleken dat consumenten die een winkelier op Facebook hebben geliket, en de vrienden van die consumenten, meer geneigd zijn om bij de desbetreffende winkelier iets te kopen dan consumenten die geen Facebook-fan zijn noch bevriend zijn met een Facebook-fan.

Nu is het op zich geen schokkend resultaat dat degenen die op Facebook een (grote) winkelier liken, dat die daar ook eerder iets kopen dan hun medemensen die geen sociale netwerk-link hebben met de winkelier. Als je goede ervaringen hebt met een winkelier of je hebt er gewoon een goed gevoel bij (en je bent dus sowieso eerder bereid om daar iets te kopen), dan is het logisch dat je dat ook in je sociale netwerk uit door middel van een ‘like’.

Zien wat je vrienden liken
Maar wat verrassender is volgens comScore-voorzitter Gian Fulgoni is het effect dat de mond-tot-mond-werking die de like heeft op de vrienden van de consument op dat sociale netwerk.  Wanneer iemand op de like-button klikt, dan zien diens vrienden in hun eigen nieuwsfeed dat diegene een fan is geworden. En als deze vrienden de Facebook-pagina van die desbetreffende winkelier bezoeken, zien ze rechtsboven in de hoek de naam van hun vriend staan, samen met anderen in hun netwerk die de pagina hebben geliket.

En terwijl een consument die op Facebook Wal-Mart leuk vindt 40% meer bereid is om bij Wal-Mart te kopen dan iemand die geen Facebook-connectie heeft met de winkelketen, blijkt uit het onderzoek ook dat de vrienden van zo’n consument 25% meer bereid zijn om bij Wal-Mart te kopen dan consumenten die niet zo’n connectie hebben met Wal-Mart. “Dit gaat om de versterking van het bereik en het kan een krachtige manier zijn voor iedere marketeer om de business te beïnvloeden”, aldus Fulgoni.

Waarde van Facebook voor webwinkeliers
En dus is het meten van omzet via social media, opeens niet zo gek meer. Bij andere grote winkelketens waren er soortgelijke tendensen waar te nemen. Fans van Target bijvoorbeeld waren zelf 57% meer bereid om bij die winkel te kopen dan niet-likers en hun vrienden waren 8% meer bereid om dat te doen dan zij die geen social media-connectie hadden met Target. Bij Best Buy waren de cijfers respectievelijk 57% en %34.

Tags

Reacties