menu

Nut RSS feeds voor webwinkels

RSS feeds zijn in Nederland niet erg populair onder het grote publiek. Toch zou elke webwinkel er gebruik van moeten maken. Zes essentiele redenen waarom RSS feeds nuttig zijn voor webwinkels.

Wat is RSS?
RSS staat voor really simple syndication. Het wil zeggen dat de content van je website losgehaald wordt van verdere code zoals layout en aan een internationale standaard voldoet. Er zit dan totaal geen layout of overige code in. Enkel artikelen met titel publicatiedatum en eventueel auteurnaam worden in een RSS feed meegenomen.

Mogelijkheden RSS feeds
Met RSS feeds houd je een URL over met enkel de artikelen. Omdat deze volgens een standaard zijn geschreven en niets anders bevatten dan enkel de inhoud van artikelen zoals nieuws is dit gemakkelijk te intergreren en zo via externe websites te verspreiden. Door gebruik te maken van RSS feeds kun je content van jouw website, delen met andere bronnen. Stel nu dat je een aanbieding hebt dan zien mensen dat nu enkel misschien op je eigen website op jouw nieuwspagina. Maar hoeveel mensen komen hier nu regelmatig? Zou het niet veel beter zijn als ze deze aanbieding al via externe wegen tegenkomen via Facebook, Twitter, iGoogle of een nieuwsbrief?

Nut van RSS feeds voor webwinkels
In Nederland is RSS relatief onbekend. Zo worden RSS readers maar weinig gebruikt. Toch kun je als webwinkel eigenaar al meer met RSS dan je misschien denkt. 6 redenen om gebruik te maken van RSS feeds.

  1. RSS gebruikers
    Ten eerste kun je RSS feeds aanbieden voor mensen die er simpelweg wel gebruik van maken. In Nederland zijn dat er niet heel veel, maar ze zijn er wel en deze groep groeit ook. Het kan net dat onderscheidende zijn tussens jou en je concurrent. Zo worden in Nederland websites als iGoogle.nl of Bloglines.com al mondjesmaat gebruikt.
  2. Feeds verspreiden
    RSS feeds worden regelmatig geaccepteert op externe websites. Zo geeft Startkabel elke beheerder de mogelijkheid via RSS bovenaan elke pagina nieuws te plaatsen. Als je de beheerder van jouw onderwerp kunt overhalen jouw feed daar te plaatsen kun je bezoekers trekken. Ook op Twitter.com, nu een hype, kun je automatisch je feeds publiceren. Via bijv. www.hootsuite.com of www.twitterfeed.com. Daarnaast zijn er overzichtswebsites over feeds. Bijv. www.ondernemerslog.nl of de Marcom100 van www.marketingfacts.nl welke voor dit webwinkel weblog relevant zijn. Last but not least zijn er speciale RSS zoekmachines zoals Technorati.com of Blogsearch.Google.com waarmee je d.m.v. RSS feed extra traffic kan genereren.
  3.  Makkelijk layouts aanpassen
    Als je content via RSS feeds gaan weet je zeker dat je de content en layout goed gescheiden hebt. Dit maakt het makkelijker om snel te schakelen met de layout. Bijv. bij feestdagen, om te testen, tweaken etc. Het is een stukje gemak in de webdesign kant van je webwinkel.
  4. Koppelingen maken
    Vergelijkingswebsites als Beslist.nl of Vergelijk.nl willen een actueel aanbod van je webwinkel zien. Met RSS feeds heb je een internationaal geaccepteerde manier van synchroniseren van je content, zoals je aanbod. Verder kun je met RSS dan ook vaak koppelingen maken met bijv. een voorraadbeheer programma, CRM systemen, facturatiesoftware, statistieken programma’s etc.
  5. Nieuwsbrief
    Met websites als www.feedburner.com wat onderdeel is van Google, kun je met je RSS feed heel gemakkelijk een nieuwsbrief maken. De dienst is gratis, Feedburner komt zelf al met een opmaak en ziet er professioneel uit. Deze nieuwsbrief wordt enkel verstuurd bij updates.
  6. De toekomst
    RSS is in Amerika al een zeer veel toegepaste programmeertaal en bedrijven als Yahoo, Google en Microsoft gebruiken het steeds vaker in hun software. Ook al zie je nu niet direct het nut van RSS feeds dan is het toch handig dat als je nu je webwinkel maakt, je deze ook voorbereid op de toekomst. RSS feeds zullen de komende tijd waarschijnlijk nog veel meer gebruikt worden dan nu.

 

 

 

Tags

Reacties