‘Nog niet gelanceerde webwinkel $600m waard’

'Nog niet gelanceerde webwinkel $600m waard'Jet.com is nog niet eens officieel gelanceerd, of het wordt nu al gewaardeerd op bijna zeshonderd miljoen dollar. De afgeschermde shoppingclub belooft de laagste prijzen voor miljoenen producten te bieden en heeft daarmee de interesse van investeerders gewekt. De laatste investering bedroeg 140 miljoen dollar in de webwinkel.

De investeringsronde werd geleid door Bain Capital Ventures en onder andere Google Ventures en Goldman Sachs Group hebben in de startup geïnvesteerd. Het is niet de eerste keer dat investeerders de portemonnee trekken. Vorig jaar werd tijdens een investeringsronde al eens 80 miljoen dollar opgehaald.

Na de laatste investering wordt het bedrijf gewaardeerd op 590 miljoen dollar. En dan moet het nog gelanceerd worden. Dat gebeurt deze lente nog. Het zal zijn leden dan jaarlijks 50 dollar laten betalen om hen toegang te verschaffen tot een eBay-achtig systeem, zoals the Wall Street Journal het omschrijft. De site maakt gebruikt van software die kopers koppelt aan verkopers wiens producten dichtbij de consument zijn gesitueerd, zodat de verzendkosten laag blijven.

De grote man achter Jet.com is Marc Lore, die eerder Diapers.com had opgericht en het bedrijf daar achter (Quidsi) in 2010 voor 550 miljoen dollar aan Amazon verkocht. Nu hoopt Lore dat Jet.com Amazon en andere grote ecommerce-spelers kan bestrijden door zich te richten op prijsbewuste consumenten die bereid zijn om snelle leveringen op te geven voor lagere prijzen. Aangesloten winkeliers kunnen op Jet.com ook lagere prijzen aanbieden dan hun concurrenten op basis van de ordergrootte van een klant.

Met het opgehaalde geld wordt er vol ingezet op marketing: naar verwachting gaat er een half miljard dollar worden uitgegeven aan reclameuitingen. In 2020 moet er jaarlijks 5 miljard dollar aan transacties gaan plaatsvinden op de shoppingsite. Jet.com wil geld verdienen met de abonnementen ($50 per jaar) en wil concurrenten verslaan door de commissies die het krijgt in te zetten om zo prijsverlagingen te kunnen subsidiëren. Op deze manier moeten de prijzen 10 tot 15 procent lager komen te liggen dan ergens anders online.

Het is nog niet bekend hoeveel merken en verkopers zich hebben aangesloten bij Jet.com, maar eerder dit jaar werd al wel aangekondigd dat TigerDirect.com en Sony Store zich hebben aangesloten.

Mocht je meer willen lezen over het verhaal achter Jet.com, Bloomberg heeft er een mooie ‘longread‘ over geschreven.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten