menu

Nieuwsbrieven succesvol in zomermaanden

Bij terugkomst van vakantie zie je een volle mailbox en schrijf je jezelf eerst maar eens uit op al die overbodige nieuwsbrieven. Tenminste dat zou je misschien verwachten. Het tegendeel blijkt waar.

Men wil steeds sneller en actueler op de hoogte gehouden worden. Met name zakelijke nieuwsbrieven over onderwerpen waar men dagelijks in het werk mee te maken heeft worden in de zomermaanden gewoon goed gelezen. Als men tijdens vakantie geen internet heeft gehad leest men de eerste werkdag op de zaak eerst even rustig de nieuwsbrief.

Ook social media lift mee
Op de hoogte blijven van de actuele stand van zaken wordt op de werkvloer steeds meer geaccepteert. Was eerst social media tijd als Hyves of Linkedin een puur privé gebeuren,  tegenwoordig is het heel normaal als de maandagochtend na een vakantie eerst wordt gebruikt voor het lezen van wat Twitter accounts, bijwerken van een blog en het doorspitten van RSS feeds.

Nieuwsbrieven zijn in veel gevallen een afspiegeling van dit soort RSS feeds en uitschrijvingen zijn er zelfs minder tijdens de zomer. Ongeacht of de mailbox vol loopt. Bij eigen onderzoek in afgelopen maand, onder 12 zakelijke nieuwsbrieven met gezamelijk 60,000 abonnees, blijkt dat in juni en juli er minder uitschrijvingen zijn dan normaal. Vooral niche en nieuwsgerelateerde nieuwsbrieven doen het goed. Het gevoel van niet iets te hoeven missen van ontwikkelingen in de markt wordt dankzij nieuwsbrieven iets kleiner.

Als oorzaak van het uitschrijven van een nieuwsbrief verschuiven redenen van een ‘volle mailbox’ naar ‘nieuws niet langer interessant’ of ‘ik vind deze informatie reeds via alternatieve wegen’. De inhoud van de nieuwsbrief wordt hiermee wel steeds belangrijker. Wij zijn dan ook benieuwd of onze resultaten ook van toepassing blijken op nieuwsbrieven met bijv. aanbiedingen van webwinkels?

Iemand met cijfers? Kleinschalige resultaten zijn ook welkom?

Tags

Reacties