Nieuwe wet moet online betrouwbaarheid vergroten

Nieuwe wet moet online betrouwbaarheid vergroten

Staatssecretaris Mona Keijzer heeft een concept-wetsvoorstel gepubliceerd dat online shoppers beter moet beschermen. Zo wordt de informatieverplichting van webwinkels uitgebreid en worden nepreviews nu officieel verboden.

Het concept is vandaag online gezet, zodat belanghebbenden de komende vier weken kunnen reageren. Het plan is om deze EU-richtlijnen volgend jaar november te implementeren, zodat hij op 22 mei 2022 van kracht gaat in alle lidstaten van de Europese Unie.

De wet moet in 2022 worden toegepast in de EU.

Wat offline geldt, moet ook online gelden

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat vindt dat wat voor consumenten in stenen winkels geldt, ook online moet gelden. “Te vaak is informatie bij zowel sociale media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend. Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of contract kan sluiten, zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden. Daardoor kunnen problemen ontstaan bij defecten of het retourneren. Deze gemoderniseerde wettelijke consumentenbescherming is noodzakelijk om onze economie eerlijker te maken”, zo licht ze het wetsvoorstel toe.

Te vaak zijn webwinkels onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend.

Geen nepreviews meer

Concreet komt het erop neer dat webwinkels en online platforms die zoekresultaten weergeven op basis van betaalde posities dat ook duidelijk moeten maken. Daarnaast moeten klantbeoordelingen door webwinkels op echtheid worden gecontroleerd, voordat authenticiteit mag worden beweerd. Het wordt ook verboden om valse klantbeoordelingen te (laten) plaatsen.

Gepersonaliseerd aanbod? Vertel het de klant!

Verder worden webwinkels verplicht om te laten weten of een consument een gepersonaliseerd aanbod krijgt. Dit kan bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt wat de desbetreffende consument heeft gekocht en welke websites hij heeft bekeken.

Wie is verantwoordelijk: verkoper of platform?

Ook moeten online platforms duidelijk maken wie precies verantwoordelijk is voor de verzending en het afhandelen van de retouren: de uiteindelijke verkoper of het platform. In september was het ook al de ACM die graag duidelijkheid wenste van dergelijke platforms, waaronder Bol.com.

Een andere nieuwe regel lijkt vooral te slaan op online diensten zoals sociale netwerken. Aanbieders van diensten waar mensen ‘gratis’ gebruik van kunnen maken in ruil voor persoonlijke gegevens, moeten duidelijker zijn over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe het kan worden beëindigd. Ook krijgen consumenten straks het recht om binnen veertien dagen de dienst op te zeggen zonder reden. In dat geval moet de aanbieder de verwerking van persoonsgegevens stopzetten en deze ook verwijderen.

Het concept is in te zien op Internetconsultatie.nl. Hier kunnen belanghebbenden reageren op het voorstel.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten