Nieuwe virtuele kleedkamer
Virtuele catwalks, kleding passen met behulp van je webcam en producten op ware grootte. Van alles wordt gedaan om een mogelijke drempel voor kopen op het internet bij de consument weg te nemen. De nieuwste aanwinst die mensen moet overtuigen kleding te kopen via het internet heet Couturious.com. Maar gaan al deze mogelijkheden nu echt een verschil maken?
Op Couturious.com kies je het model dat qua figuur het meest op je lijkt. Daarna kies je de verdere uiterlijke eigenschappen en een achtergrond. Vervolgens kun je je eigen model aankleden met de kleding die via verschillende webshops beschikbaar is op de Couturious website. Kledingstukken vormen zich naar het lichaam en je kunt er zelfs voor kiezen om een shirtje bijvoorbeeld in of uit de broek te doen. Zo kies je een outfit uit en kun je alles ook meteen bestellen.
Je kunt meerdere kledingstukken en accessoires aan je outfit toevoegen. Zo zou je zelfs hele outfits samen kunnen stellen met kledingstukken die je al hebt, door kledingstukken te kiezen die lijken op die van jezelf. Het assortiment is alleen nog niet heel groot, dus je moet wel geluk hebben om net dat een gelijkende rode topje te vinden als je even wilt zien hoe je rode topje op die broek zou staan.
Verder is ook het aanbod van modellen en hun figuur nog niet heel uitgebreid. De website draait op het moment nog op een beta-versie en laat je nog niet alle figuren kiezen.
Eerder berichtten wij al over de Fashionista tool, waarmee je met behulp van je webcam kleding op jezelf kan projecteren, en over virtueel brillen passen. het zijn allemaal slimme hulpmiddeltje die de consument het idee geven de producten te kunnen passen.
Toch blijft de vraag of deze hulpmiddeltjes nu wel echt bij kunnen dragen aan een hogere conversie. De drempel van het niet kunnen passen van kleding is er wel voor sommigen, maar valt er eigenlijk een digitale oplossing hiervoor te leveren? De beleving van een kledingstuk voelen, zien, en zien op je eigen lichaam valt moeilijk te evenaren. Zelfs al gebruik je een model met ongeveer hetzelfde figuur en kun je een top in of uit de broek ‘aanpassen’.
Diegenen die nu nog niet online kopen doen dat hoogstwaarschijnlijk omdat ze huiverig zijn om online te betalen en zijn bang voor veel gedoe als ze iets terug moeten sturen omdat het niet past. Maar deze schroom neem je niet weg bij de consument met een virtueel poppetje waarop kledingstukken ‘geplakt’ kunnen worden. Juist diegenen die bang zijn dat kledingstukken verkeerd uit zullen vallen en daardoor liever niet online willen bestellen, zullen ook sceptisch zijn over oplossingen als deze.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat initiatieven als Couturious.com wel degelijk iets toe kunnen voegen. Voor shopaholics die toch al regelmatig online kopen kan het een leuk tijdverdrijf zijn om outfits samen te stellen op deze site. En het kan ze overhalen die ene leuke tas er ook nog bij te kopen.
Reacties