Nieuwe Vergelijk.nl Award beloont goede service

Nieuwe Vergelijk.nl Award beloont goede serviceVergelijk.nl heeft een nieuwe award in het leven geroepen. Met de Vergelijk.nl Award wil het de winkelprestatiescores van aangesloten webwinkels belonen. De award hoort bij de recent geïntroduceerde winkelprestatiescore op de vergelijkingssite. Hiermee worden webwinkels niet langer alleen op hun prijzen, levertijd en reviews beoordeeld, maar ook op hun service.

Hiervoor worden de leverbetrouwbaarheid en het annuleringspercentage van een webwinkel nauwlettend in de gaten gehouden. Bezorgt de webwinkel wel voldoende binnen de door hen zelf aangegeven levertermijn? Hoeveel bestellingen worden er uiteindelijk geannuleerd? Het zijn vragen waar steeds meer consumenten mee spelen, nu de concurrentie op het gebied van prijs vaak al is beslist. De service van een webwinkel speelt een steeds grotere rol. Welke webwinkel kan een bepaald product het snelst leveren? Bij welke webwinkel kun je ervan op uitgaan dat je bestelling ook daadwerkelijk aankomt?

Service steeds belangrijker voor webwinkel en klant
Met de introductie van de winkelprestatiescore legde Vergelijk.nl al gelijk een grote druk bij de reeds aangesloten webwinkels. Scoren ze nu nog wel zo hoog als er ook kan worden gefilterd op de leverbetrouwbaarheid? Het is hoe dan ook interessant dat Vergelijk.nl voor deze richting heeft gekozen. Nu de ecommerce jaar na jaar volwassener wordt, wordt het voor veel webwinkeliers lastiger om met de prijs nieuwe of twijfelende klanten over te halen.

Concurrentie op basis van prijs wordt erg lastig, mede door grote spelers als Bol.com of Wehkamp nationaal en eBay en Amazon internationaal. Omdat die hun marges veel kleiner kunnen maken om alsnog winstgevend te kunnen zijn, volume-voordelen bezitten, soms langer kunnen investeren vanwege investeerders, of soortgelijke redenen. En dus moet er gekeken worden naar andere vlakken waarop een webwinkel zich kan onderscheiden: de service.

Sowieso proberen webwinkels de laatste jaren de klant naar zich toe te trekken door zich niet alleen maar blind te staren op het aanbieden van lage prijzen, maar door bijvoorbeeld ook extra’s aan te bieden zoals gratis verzending, gratis retouren, avond-levering en tijdvaklevering. Die laatste wordt echter vaak door vervoerders wel aangeboden, maar die houden zich er vervolgens lang niet altijd aan. En dan ontstaan loze beloftes waar we natuurlijk niet op zitten te wachten!

Vergelijk.nl probeert het nu voor de consument inzichtelijk te maken welke webwinkels zich in ieder geval houden aan de door hen voorgestelde levertermijnen. Het maakt dan dus niet of een webwinkel er zes dagen over doet om iets te verzenden, zo lang het ook van te voren richting de klant heeft gecommuniceerd dat het (minstens) zo lang zou duren. Is er een webwinkel die zegt binnen 24 uur te leveren, maar waarbij blijkt dat dit in slechts tien procent van de gevallen plaatsvindt, dan zal de winkelprestatiescore van deze webwinkel op Vergelijk.nl wel direct negatief zijn. Belofte maakt schuld, in dit geval.

Vergelijk.nl Award
Op 31 augustus zal de vergelijkingssite de (eerste) winnaar van de Vergelijk.nl Award bekendmaken. Kans maken? Dat kan sowieso alleen als je je webwinkel hebt aangemeld bij Vergelijk.nl en je ook nog eens bent aangesloten bij hun CPS-dienst, een service waarmee bezoekers van de site direct bij de webwinkel een bestelling kunnen plaatsen.

Winnaars krijgen niet alleen een eervolle vermelding en de mogelijkheid om een award-logo op hun site te plaatsen, maar ook 5000 euro aan mediabudget om uit te geven op Vergelijk.nl. Goede service wordt dus beloond, ook voor de webwinkelier!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten