menu

Nieuwe SumoStore positief ontvangen

Nieuwe SumoStore positief ontvangenSumoStore is Nederlands nieuwste aanbieder van webwinkelsoftware. Het opensource ecommerce-platform is nog geen twee maanden live, maar het heeft al wat leuke cijfers te vermelden.  Wij spraken met oprichter en eigenaar Maurice Valentijn van SumoStore om te vragen hoe het er nu voor staat met de webwinkelsoftware.

We zullen eerlijk zijn. We hebben SumoStore op de redactie in de eerste dagen een beetje onderschat. Want ook al kregen wij afgelopen jaar al heel wat tips binnen van deze nieuwe #magentokiller, wij moesten het nog maar zien om het te geloven. Nog altijd is er een erg lange weg te gaan natuurlijk want op serieuze schaal met Magento concurreren is nog ver weg. Maar SumoStore is er, heeft Europese ambities en software die op het eerste gezicht schoner en vooral veel sneller is dan het bekende Magento. De start  van de speler is in ieder geval veelbelovend!

“We mogen wel stellen dat SumoStore goed aanslaat”, zo vertelt Maurice ons. “Het aantal downloads benadert inmiddels de 600, we zitten op zo’n 190 geïnstalleerde webwinkels die de laatste zeven dagen nog een teken van activiteit hebben vertoond en we hebben ook zo’n 40 multistore-setups. We zijn nog geen acht weken online en nu al zijn er webwinkels online die ook daadwerkelijk verkopen, zoals de webwinkel van Webwinkel Forum-gebruiker Zyra. En via de klantenservice worden we dagelijks benaderd met vragen, voornamelijk van mensen die zijn overgestapt of willen overstappen van Magento of SaaS-oplossingen.”


Het dashboard van SumoStore. Klik op de afbeelding voor een groter formaat.

Verder heeft SumoStore ook al drie partners aan zich weten te strikken, te weten natuurlijk Trafego, het bedrijf waarmee Maurice actief was voor hij aan de slag ging met SumoStore, MultiSafepay en internetbureau De Webdivisie. Maurice weet ons desgevraagd te vertellen dat hij in gesprek is met een groot aantal internetbedrijven die nu nog werken op Magento. Natuurlijk heeft zo’n samenwerking tijd nodig dus veel namen kan hij nog niet publiekelijk noemen maar dat partijen in de branche interesse hebben in de nieuwe webwinkelsoftware mag duidelijk zijn.

Ook het aantal geinteresseerden aan de webwinkelierskant is groot. Het blijkt natuurlijk uit de downloads maar ook uit partijen die direct contact zoeken, bijvoorbeeld via de SumoStore Community-site waar al meer dan duizend berichten geplaatst zijn. Het gaat dus goed met de webwinkelsoftware, die zich officieel nog steeds in de betàfase bevindt. “In de RC2-fase hebben we voornamelijk veel tijd en moeite geïnvesteerd in de frontend zodat er meer mogelijkheden kwamen voor de gebruikers. Voornamelijk de SumoBuilder (thema-ontwerper) is momenteel een erg geliefde functie, misschien komt het wel omdat dat herkenbaar is vanuit SaaS-oplossingen en vrij nieuw is in opensource-software.”



Focus op mobiel gebruik en innovatieve interactie
In de lopende fase naar versie 1 van de webwinkelsoftware, die staat gepland voor medio mei, zullen Maurice en consorten veel in de backend investeren, aan de hand van de feedback en ervaringen die ze ontvangen van gebruikers via hun community-site. De focus ligt in ieder geval voornamelijk op mobiel gebruik. “Maar ook richten we ons op meer apps en de interactie-finetuning tussen de gebruiker en het beheerpaneel. Zo worden veel functies opnieuw onder de loep genomen, waardoor ze nog innovatiever en interactiever te gebruiken zijn met minder muisklikken.”

“Al met al merken we dat het aanslaat en het gaat sneller dan verwacht. We hebben nog veel werk voor de boeg, maar het is hartstikke leuk en bevredigend om zo met het ontwikkelen van SumoStore bezig te zijn.”

Tags

Reacties