menu

Nieuwe SEO-updates voor komend jaar

nieuwe google seo updates voor webwinkeliersZoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, is een continu proces waarbij de hoofdzaken eigenlijk al jarenlang hetzelfde zijn maar natuurlijk past ook Google regelmatig zijn algoritme aan. Wat zijn nu de veranderingen afgelopen jaar geweest en waarop moeten we ons dit jaar nog meer gaan richten?

Om gevonden te kunnen worden in Google moet je eigenlijk al een paar jaar bijna hetzelfde doen. Het algoritme van Google wordt wel bijgewerkt, maar meestal zijn het kleine veranderingen waarbij de basis grotendeels hetzelfde blijft. Zo moet je website geschreven content bevatten want Google heeft nog altijd moeite met het waarderen van afbeeldingen, scripts en formulieren. Verder moeten mensen het waarderen, wat eigenlijk zoveel wil zeggen dat ze het lezen en het liefst na enige tijd doorklikken of naar beneden scrollen op je site, en last but not least moeten er ook links naar verwijzen. Je content moet gedeeld of aanbevolen worden door andere sites en media.

Los van deze factoren die toch wel 95% van de invloed op jouw Google-positie bevatten zijn er natuurlijk ook zo nu en dan grote updates aan het algoritme van Google te ontdekken waarop jij je website kunt optimaliseren. Dit zijn de belangrijkste  SEO-ontwikkelingen van 2014, waarvan wij verwachten dat deze ook dit jaar van grote invloed zullen zijn, op een rij.

Layout-updates
Om te beginnen had Google begin 2014 de factoren die kijken naar de indeling van je site iets aangepast waardoor advertenties boven de fold (de content die zichtbaar is zonder dat je hoeft te scrollen) wat meer negatieve invloed kunnen krijgen op je resultaten. Het is vaak een factor die overschat wordt want een goede autoriteit mag zeker advertenties bevatten, maar het is wel een factor die lijkt te groeien in belangrijkheid. Zelfs grote uitgevers zijn zich tegenwoordig steeds meer bewust hoe hun advertenties invloed kunnen uitoefenen op Google. Zie jij sinds het eerste kwartaal van 2014 minder bezoekers? Dan kan dit de reden zijn. En dit is relevant voor webwinkeliers, want Google ziet niet altijd even goed of jouw sale-afbeelding een advertentie is, of een afbeelding met unieke tekst voor jouw potentiële klant. En sommige webwinkels maken het natuurlijk ook soms wel heel bont met aanbiedingen op de voorpagina. Zorg dus voor content boven de fold! 

Panda-updates
Ook het afgelopen jaar zijn er optimalisatierondes geweest voor de Panda- en Penguin-factoren. Met Panda rankt Google sites met weinig unieke content – teksten die ze dus op veel vergelijkbare sites identiek tegenkomen – minder goed. Erg relevant voor webwinkels die productspecificaties van leveranciers overnemen bijvoorbeeld. De grootste update was in mei, in september is dit nog eens dunnetjes over gedaan en Panda-updates waren er al eerder. Dat je zelf alle content van je site moet creëren moet eigenlijk elke webwinkelier inmiddels duidelijk zijn. Met Penguin neemt Google jouw backlinkprofiel onder de loep. Zitten er gekochte links tussen of spam jij het internet met linkaanvragen? Dat heeft dat vroeg of laat tegengesteld effect en wij verwachten ook in 2015 weer verdere optimalisatierondes van zowel de Panda- (kwaliteit in content) als Pinguin-updates.

Pigeon-updates
Google heeft het afgelopen jaar sterk gewerkt aan haar lokale resultaten. Deze worden met name mobiel steeds belangrijker. Sta jij op Utrecht Centraal en Google je naar speelgoed? Sinds juli 2014 is de kans groter dat je Utrechtse speelgoedwinkels in de resultaten ziet. Persoonlijk zien we hier nog weinig van terug in de Nederlandse ecommerce-resultaten maar Google heeft aangegeven de factor locatie sterker te gaan waarderen.

Actualiteit krijgt een boost
Vanaf oktober zien buitenlandse sites steeds vaker actuele resultaten goed scoren in de zoekmachine. Dat kunnen nieuwssites of blogs zijn die binnen Google News beter scoren, maar eigenlijk alles dat actueel is lijkt een extra waarde mee te krijgen. Een bloemenwinkel rond Valentijnsdag of Carnavalswinkels eind deze maand januari dus. In Nederland zien wij hiervan nog maar mondjesmaat berichten maar in het buitenland is deze factor groots aanwezig. Grote kans dat deze factor in 2015 verder wordt doorgevoerd.

Zoekresultaten Google zelf
In juni 2014 is de afbeelding van Google+-auteuren komen te vervallen en begin september is zelfs de hele auteur-vermelding weggevallen. Dit was met name een leuke manier om op te vallen met blogs waardoor bloggen en actief meedoen op Google+ weer iets minder aantrekkelijk is geworden. Toch geeft Google aan dat ze Google+ nog altijd als belangrijk netwerk zien (en SEO-specialisten zien nog altijd waarde in author-autoriteiten).

Op de plek waar de auteur stond, staat nu een vermelding van voor mobiel-geoptimaliseerde sites. Werkt jouw site goed op smartphones? Dan zul je daar meer traffic vandaan zien komen vanaf ongeveer december.

Ecommerce News on mobile

Onze visie op 2015
Bovenstaande zijn allemaal technische factoren die in 2014 plaatsvonden en waarvan wij – de redactie van dit weblog – verwachten dat deze ook in 2015 invloed krijgen. Daarnaast hebben wij zelf ook onze eigen glazen bol eens bekeken.

Engelse SEO-specialisten verwachten dat voice-search een sterke vlucht zal nemen. Dat zal in het Nederlands voor Google volgens ons voorlopig te lastig worden. Verder is personalisatie voor Google nog altijd een struikelblok. Zonder data van Facebook, Twitter en het uitblijven van het succes van Google+ zal gepersonaliseerde content lastig worden voor Google om al in 2015 aan te kunnen bieden. In Nederland is veel gepersonaliseerde content voor Google afgeschermd en is het lastig de beschikbare data te waarderen.

Een ontwikkeling die al langer gaande is en in 2015 mogelijk verder vorm zal krijgen, is dat branding – oftewel het neerzetten van een merk – sterk in populariteit zal toenemen. Linkbuilding zonder merkbeleving zal dit jaar ietwat verliezen aan populariteit. Door de steeds strengere algoritmes van Google door Penguin-updates in combinatie met de verwatering van linkwaarde door de snelle groei aan vluchtige content is branding tegenwoordig zelfs voor kleine organisaties soms een goedkopere en stabielere manier van linkbuilding, dan werkelijk dat geestdodende rondmailen van linkverzoekjes.

Veilige resultaten
Google zal in 2015 verder willen werken aan veilige resultaten. In 2014 is gestart met het beter ranken van sites die draaien op https in plaats van het openbare http en natuurlijk hebben we al de reviews en sterren in Google. Of die zo openlijk blijven staan, daar hebben wij onze twijfels over, maar dat een positieve waardering van mensen een rankingfactor blijft mag duidelijk zijn. Dit kan Google ook op ecommerce verder uitbreiden door webwinkels die deel uitmaken van een keurmerk beter te waarderen. Een samenwerking met Thuiswinkel.org zou een optie kunnen zijn maar natuurlijk heeft Google ook haar eigen keurmerk dat naar Europa zou kunnen komen.

Onze verwachting is dat Google uiteindelijk ook sites slechter zal gaan waarderen die verouderde CMS-versies draaien, zoals bij WordPress, Magento of Joomla! kan gebeuren. Sites met eigen CMS kunnen op die manier zelfs verliezen van actuele bekende internetsoftware. Grotere spelers op het gebied van webwinkelsoftware, die laten zien dat ze actueel blijven kunnen hierop in de toekomst mogelijk verder scoren.

Een uitzondering op de regel van veiligheid-factoren zal mogelijk de cookie-melding zijn. Gebruikers vinden deze statistisch gezien duidelijk irritant en klikken ze bijna geautomatiseerd weg. Grote kans dat Google sites zónder melding dus beter zal waarderen dan sites die wel een groot deel van elke pagina met zo’n melding vult. Loze of commerciële ruimte heeft duidelijk een negatief effect in Pigeon-updates. 

Tags

Reacties